Maciej Pinkwart apeluje o utworzenie w Zakopanem Muzeum Witkacego - podhale24.pl
Czwartek, 02 maja
Imieniny: Zygmunta, Atanazego, Anatola
Jabłonka
-
brak pomiaru
Clouds
15°
Wiatr: 6.444 km/h Wilgotność: 59 %
Clouds
14°
Wiatr: 5.256 km/h Wilgotność: 58 %
Clouds
15°
Wiatr: 5.832 km/h Wilgotność: 56 %
Clouds
15°
Wiatr: 12.492 km/h Wilgotność: 61 %
Clouds
15°
Wiatr: 9.612 km/h Wilgotność: 62 %
Jakość powietrza
24 %
Nowy Targ
28 %
Zakopane
24 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 14 | 28 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 12 | 24 %
14.07.2012, 11:22 | czytano: 2186

Maciej Pinkwart apeluje o utworzenie w Zakopanem Muzeum Witkacego

ZAKOPANE. Były kustosz "Atmy" Maciej Pinkwart zwrócił się z apelem do Burmistrza, Przewodniczącego Rady Miasta Zakopane, Dyrektora Teatru Witkacego, Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z wnioskiem o utworzenie w Zakopanem Muzeum Stanisława Ignacego Witkiewicza - Witkacego.

zdj. Regina Watycha
zdj. Regina Watycha
- Moje wieloletnie doświadczenie w pracy w Muzeum Karola Szymanowskiego w "Atmie" oraz pewna wiedza historyczna skłaniają mnie do nalegania, by działania w tym kierunku podjąć jak najszybciej, tak żeby 130 rocznicę urodzin Witkacego w 2015 r. świętować już w jego muzeum. Jeśli nie podejmiemy starań już teraz, być może trzeba będzie na to czekać kolejne dziesięciolecia. Jeśli nie zrobimy tego my - być może zrobią to inni, w miejscu o wiele mniej do tego stosownym niż Zakopane. Jednocześnie powinniśmy mieć świadomość, że realizacja tego przedsięwzięcia przysporzy Zakopanemu tysiące nowych gości, a renoma naszego miasta, jako istotnego punktu na mapie kultury światowej, z pewnością wzrośnie. Możemy liczyć na wsparcie najwybitniejszych znawców problematyki wikacologicznej i na ich wszechstronną pomoc, na pewno też poprą nas liczne rzesze miłośników Zakopanego i Tatr - szczególnie tych, dla których legenda Zakopanego, jako jednej ze stolic polskiej kultury jest wciąż żywa - argumentuje Maciej Pinkwart.


Oto treść apelu wysłanego do władz Zakopanego, Teatru Witkacego, Marszałka i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

"Wiele lat pracowałem jako kustosz Muzeum Karola Szymanowskiego, ba! – byłem przy tworzeniu tego muzeum i wiem, jak bardzo mocno wrosło ono w zakopiańskie środowisko, jak bardzo było i jest potrzebne dla polskiej kultury i jak dzięki niemu udaje się przekazywać informacje o roli Zakopanego w budowaniu tradycji polskiego życia artystycznego. Jednakże cały czas miałem przeświadczenie, że pokazujemy tylko jedną część sceny, na której sprawy te są rozgrywane. Drugą jest – powinno być – MUZEUM STANISŁAWA IGNACEGO WITKIEWICZA – stworzone jako oddział Muzeum Tatrzańskiego.

Naturalnie mamy w Zakopanem wspaniały Teatr Witkacego, dzięki któremu część spuścizny i tradycji Witkiewicza-juniora trafia do społeczeństwa., Jednakże z uwagi na specyfikę działalności Teatru – nie może on zastąpić nowoczesnego, dobrze zorganizowanego Muzeum.

O potrzebie powstania takiej placówki dyskutuje się od lat, nie tylko w środowisku zakopiańskim, ale także wśród wielu znawców i miłośników twórczości Witkacego w Polsce i na świecie. Jak dobrze wiemy, ten jeden z nielicznych polskich twórców rozpoznawalny w świecie, związany był przez całe życie w Zakopanem i tutaj właśnie jest najwłaściwsze miejsce by utworzyć jego Muzeum, będące zarazem centrum gromadzenia dokumentacji na temat dzieła Witkacego i jego recepcji na skalę światową. Placówka taka powinna również być centrum informacyjnym na temat wiedzy o tej twórczości, a także miejscem edukacji społeczeństwa na temat Witkacego.

Część ekspozycyjna, której ważnym elementem byłyby dzieła plastyczne, fotografie, dokumenty i pamiątki po Witkacym, niewątpliwie przyciągałaby tłumy zwiedzających, co przekładałoby się na komercyjny sukces Muzeum. Poza ekspozycją stałą (z trzonem w postaci już posiadanych przez Muzeum Tatrzańskie zbiorów, które powiększałyby się stosownie do wzrostu renomy placówki), w Muzeum Witkacego musiałoby się znaleźć miejsce na wystawy czasowe, prezentacje teatralne, filmowe i multimedialne, happeningi, artystyczne aranżacje przestrzeni, prelekcje, wykłady i dyskusje, oraz konferencje i sympozja naukowe. Dlatego też, poza częścią ekspozycyjną, muzeum powinno dysponować sporym miejscem na
archiwum, biblioteką, salami konferencyjnymi i pokojami gościnnymi. Powinno także – co w dzisiejszych czasach wydaje się oczywiste – posiadać wersję internetową oraz prowadzić działalność wydawniczą.

Sądzę, że obiekt powinien być nowo zbudowany, w stylu zdecydowanie nowoczesnym, w miejscu dogodnym dla turystów pieszych i zmotoryzowanych, także dla wycieczek. Zarówno sam projekt budynku, jak i aranżacja przestrzeni ekspozycyjnej zapewne powinny być efektem międzynarodowego konkursu. Najlepiej byłoby, gdyby Muzeum Witkacego było wspólnym dziełem Muzeum Tatrzańskiego (ogólna koncepcja, wyposażenie), miasta Zakopane (teren pod budowę), Urzędu Marszałkowskiego (bieżące utrzymanie Muzeum) i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (budowa). Jeśli byłoby to możliwe, należałoby także skorzystać z pomocy prywatnych sponsorów, oraz oczywiście ze środków Unii Europejskiej. Kierunek jego pracy powinna stworzyć Rada Programowa z udziałem najwybitniejszych światowych witkacologów. Część z nich, we wstępnych rozmowach, zadeklarowała nie tylko pomoc przy tworzeniu Muzeum, ale także przy jego wyposażeniu.

Stanisław Ignacy Witkiewicz jest, obok Karola Szymanowskiego, najwybitniejszym symbolem Zakopanego z epoki, gdy stanowiło ono centrum polskiej kultury, współtworzącej kulturę europejską. Poświęcone mu Muzeum stanie się jednym z najważniejszych obiektów w Zakopanem i jednym z najczęściej odwiedzanych polskich centrów kultury.

W 2015 roku przypada 130 rocznica urodzin Witkacego. Przy odpowiednim postępowaniu, możemy ten rok świętować już w nowym muzeum. Terminem dalszym jest rok 2019 – 80 rocznica śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Już zupełnie nawiasowo dodam, że nie jestem osobiście zainteresowany tą sprawą – w każdym razie nie bardziej, niż powinien być zainteresowany każdy człowiek kultury w Polsce. Jestem na emeryturze muzealnej i nie zamierzam tego stanu rzeczy zmieniać. Po prostu mam dość wymyślania kolejnych usprawiedliwień wobec swoich przyjaciół, odwiedzających Zakopane, którzy nie potrafią zrozumieć, dlaczego miasto pod Giewontem nie chwali się dotąd tym, że całe swoje twórcze życie spędził tu Witkacy - jeden z najciekawszych umysłów europejskich XX wieku, który nie ma dotąd w Zakopanem ani ulicy, ani szkoły, ani pomnika, ani właśnie Muzeum."

Z poważaniem
Maciej Pinkwart

opr. s/ zdj. Regina Watycha
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
MZ17:20, 6 marca 2015
Gorąco popieram pana starania nawet gdyby miał chęć objąć przyszłe ewentualne stanowisko w muzeum. Byłoby to z korzyścią dla wszystkich gdyż dla mnie jest pan autorytetem w tej dziedzinie.
Marek23:13, 14 lipca 2012
Gratulujemy pomysłu. Nie warto się przejmować opinią jednej osoby pod kilkoma pseudonimami.
Do snikki23:11, 14 lipca 2012
Czytaj ze zrozumieniem, najpierw myśl a potem pisz. Pomysł fajny popieram.
Maciej Pinkwart22:43, 14 lipca 2012
Państwo, sugerujący osobiste motywacje mojego apelu, nie doczytali mego go do końca: w przewidywaniu takich typowo lokalnych reakcji napisałem, że nie jestem osobiście zainteresowany w tej sprawie: jestem na emeryturze i nie szukam pracy, a już na pewno nie w Muzeum Witkacego. Po prostu chciałbym tam od czasu do czasu pójść, żeby pobyć w atmosferze dawnego Zakopanego. Ale miło mi, że ktoś uznał mnie za godnego do tej posady. Jednakże jeszcze raz mówię: nie chce mi się wracać na etat. Przepraszam - na stołek...
Snikki21:23, 14 lipca 2012
A kustosym bedym jo,tak?
MILY21:20, 14 lipca 2012
Pinkwart na prezydenta !!!! szykuje sobie posadke ??? w gazecie go juz nie potrzebują ???
...20:52, 14 lipca 2012
Po co to... Żeby stołki były? Stare Zakopane i tak już dawno umarło na rzecz badziewia, komerchy i tandetnej chińszczyzny. Obecne Zakopane to wiocha zabita dechami... Gdzie czar dawnych lat...
kk15:17, 14 lipca 2012
Dlaczego do tej pory nie ma muzeum dwóch genialnych Witkiewiczów? Wywarli ogromny wpływ na sztukę i co.... pozostaje grzebać w bibliotekach. W ogóle Zakopane powinno mieć w godle Witkacego - powinno przynajmniej próbować stworzyć taką atmosfere jak wtedy, gdy tam mieszkali Pawlikowscy, Choromański, Witkiewiczowie... a zeszło na psy - knajpy, chińskie badziewie i fast food. Choromański to też ktoś. ABC i Majcher to nie ta klasa ludzi, która by doceniła ich dorobek. To dorobkiewicze.
Jerzy Poprawski12:18, 14 lipca 2012
Świetny pomysł !
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas