- "Kanał ulgi" dla ul. Ludźmierskiej (zdjęcia)
- Wielopoziomowe skrzyżowanie z torami kolejowymi? Pomysł nagle staje się realny
- Jest szansa na dwupoziomowe skrzyżowanie drogowo-kolejowe w Nowym Targu
O planach, projektach i koncepcjach przebudowy skrzyżowania pisaliśmy wiele razy. Dwa lata temu problem przejazdu i przepustowości ul. Ludźmierskiej miał kolejna odsłonę. Jak mówił wtedy Grzegorz Watycha - ZDW zlecić miał opracowanie wielowariantowej koncepcji, alternatywnej drogi dla przejazdu kolejowego na ul. Ludźmierskiej. - Droga poprowadzona będzie przez dawną zajezdnię autobusową, wzdłuż potoku Czarny Dunajec, przez Ibisor do zakopianki - tłumaczył burmistrz.
Przed rokiem pytany o przebudowę ul. Ludźmierskiej, burmistrz wyjaśniał: - Cały czas jesteśmy w kontakcie z Zarządem Dróg Wojewódzkich. Trwa wymiana korespondencji między województwem, a PKP i tu cały czas monitorujemy, czy zostanie opracowana koncepcja na rozwiązanie tego problematycznego skrzyżowania linii kolejowej z drogą wojewódzką, bo PKP w ogóle nie przewidziało przebudowy tego skrzyżowania. Na szczęście ZDW i województwo zabrało się do pracy.
Wtedy też Miasto zadeklarowało gotowość partycypowania w kosztach tej inwestycji.
W czerwcu ub. roku Zarząd Dróg Wojewódzkich przesłał projekt umowy "w sprawie wspólnej realizacji zadania, jakim jest opracowanie wielowariantowej koncepcji bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego wraz z opcją opracowania projektu budowlanego i uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej".
Po pół roku zawarto umowę na realizację inwestycji - pomiędzy Województwem Małopolskim a Powiatem Nowotarskim oraz Miastem Nowy Targ. Także koszty przygotowania inwestycji podzielone miały być pomiędzy te trzy podmioty. Województwo oszacowało wtedy ten koszt na 400 tysięcy zł, z czego połowę ponieść miało województwo, a powiat i Miasto miało partycypować na poziomie 25 procent. Ale to się zmieniło.
Jak tłumaczy skarbnik Łukasz Dłubacz - teraz koszt dokumentacji to 455 tys , z czego 314,4 tys sfinansowana zostanie ze środków unijnych, a pozostała kwota po połowie przez Nowy Targ i województwo małopolskie.
Jak wyjaśnia burmistrz - W ramach partycypacji w kosztach przedsięwzięcia, Miasto opracowało wstępną koncepcję zachodniej obwodnicy Nowego Targu, która została przekazana do Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz został opracowany i uchwalony przez Radę miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ33 - Zajezdnia, w którym przewidziano włączenie projektowanej obwodnicy do ul. Ludźmierskiej. Dodatkowo w ubiegłym roku w ramach zadań inwestycyjnych został wykonany fragment ulicy od strony zakopianki, który ma stanowić kontynuację zachodniej obwodnicy Miasta.
"Projektowana obwodnica lub bezkolizyjne skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z linia kolejową w znaczący sposób upłynnić ma ruch, co ma znaczenie w sytuacji gdy zapowiadany jest dalszy rozwój Podhalańskiej Kolei Regionalnej" - argumentowano w projekcie uchwały o przekazaniu środków z budżetu Miasta.
Radni byli jednomyślni, w głosowaniu wszyscy podnieśli rękę na "tak".
s/
a do wykonania to jeszcze kosmos