Zakaz palenia węglem w centrum Miasta. Radni chcą apelować w tej sprawie do marszałka - podhale24.pl
Sobota, 4 maja
Imieniny: Floriana, Moniki, Grzegorza
Jabłonka
Clouds
13°
Wiatr: 4.86 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
13°
Wiatr: 4.68 km/h Wilgotność: 61 %
Clouds
13°
Wiatr: 4.536 km/h Wilgotność: 88 %
Clouds
14°
Wiatr: 6.012 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
13°
Wiatr: 4.68 km/h Wilgotność: 86 %
Clouds
11°
Wiatr: 5.58 km/h Wilgotność: 82 %
Jakość powietrza
60 %
Nowy Targ
74 %
Zakopane
56 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 30 | 60 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 37 | 74 %
Rabka-Zdrój
Dobra
PM 10: 28 | 56 %
23.05.2021, 19:58 | czytano: 7153

Zakaz palenia węglem w centrum Miasta. Radni chcą apelować w tej sprawie do marszałka

NOWY TARG. Przygotowana rezolucja Rady Miasta, adresowana do Marszałka Województwa Małopolskiego - dotyczy wprowadzenia zakazu montażu i eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie węgla. Nie chodzi jednak o całe Miasto, ale o obszar objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Nowy Targ 22 - czyli o ścisłe centrum.

zdj. Podhale24
zdj. Podhale24
"Utrzymujący się stan zanieczyszczenia powietrza na terenie miasta jest głównym czynnikiem wpływającym na podejmowanie kolejnych i zdecydowanych działań naszego samorządu w zakresie likwidacji smogu w mieście. W wypracowaniu mechanizmów określających szczegółowe warunki i możliwości techniczne wdrożenia lokalnej uchwały antysmogowej na obszarze naszej gminy, pomoże udział w grupie roboczej, poświęconej temu zagadnieniu, złożonej z kilku małopolskich samorządów gminnych oraz władze województwa. Mając na uwadze obowiązki władz publicznych w kontekście jakości powietrza wynikające zarówno z prawa unijnego jak i krajowego oraz znaczne przekroczenia norm jakościowych dla benzo(a)pirenu i pyłów zawieszonych, a także szkodliwy wpływ tych substancji na zdrowie , Rada miasta wnosi o wprowadzenie zakazu montażu i eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie węgla dla obszaru gminy miasta Nowy Targ. objętego MPZP Nowy Targ 22 czyli Centrum. Niniejsza uchwała stanowi podstawę do przygotowania przez marszałka projektu uchwały antysmogowej obejmującej wybrany obszar Nowego Targu - do przyjęcia przez Sejmik Województwa Małopolskiego" - czytamy w uzasadnieniu do uchwały, która ma być podjęta podczas poniedziałkowej sesji Rady Miasta.

Apel do marszałka dotyczy doprowadzenia do całkowitego zakazu spalania węgla do 2030 roku.

"Dlaczego tak długo"

- Po dokonaniu analizy skali zjawiska smogu, okazało się, że to Rynek i centrum jest problemem. Mamy ponad 650 budynków opalanych węglem w tym obszarze, to jest ponad połowa wszystkich. Tam jest największy problem. Jeżeli mamy go rozwiązać, to zacznijmy od serca miasta. Mamy rozbudowę sieci MPEC i siec gazową, więc mieszkańcy mają możliwość wyboru. Każdy ma możliwość przejścia na inne źródło ciepła - przekonywał radnych z komisji ekonomiki, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska UM - Dariusz Jabcoń.

- Dlaczego do 2030 roku? Dlaczego tak długo? To 10 lat bez kilku miesięcy. Jest dostępny gaz, trzeba dać ludziom większe dotacje i będziemy mieć mniej kopciuchów - przekonywał radny Włodzimierz Zapiórkowski.

- Walczymy "od już". Ale w tej lokalnej uchwale antysmogowej dokładamy coś jeszcze, czyli bezwzględny zakaz palenia węglem, od 2023 roku mamy zakaz użytkowania kopciuchów i trzeba je zlikwidować. Teraz chodzi o apel do marszałka o objęcie naszego miasta lub jego części takim zakazem opalania węglem - tłumaczył Jabcoń.

Wsparł go Piotr Łyczko z Departamentu ds. Programów Ekologicznych Urzędu Marszałkowskiego. - Dziękuję za tę inicjatywę, bo Nowy Targ dołączył do grona gmin zainteresowanych lokalnymi uchwałami antysmogowymi. Obowiązek wymiany kotłów pozaklasowych jest do 2023 roku. A to obecne działanie jest bardziej ambitne. Może rzeczywiście okres przejściowy jest długi, ale tylko dla kotłów trochę lepszych. Te najgorsze powinny być dużo wcześniej wymienione - co wynika z całej uchwały dla Małopolski - przypomniał. Dodał, że kotły 5- i 6 klasy wymienione mają być do 2025 r., a uchwały poszczególnych samorządów mają przyspieszyć te terminy, w stosunku do uchwał, które obowiązują w pozostałych gminach.

"Dlaczego tylko centrum"

- Gorąco rekomenduję ten projekt, ale dla całego miasta - mówiła Małgorzata Smolak, będąca doradcą Nowego Targu z ramienia programu Lider. - Są dwie istotne sprawy. Po pierwsze: centrum jest jako obszar za małe. Powietrze się przemieszcza. Po drugie: kwestia prawna. Przed sądem - jeśli uchwała zostanie zaskarżona - trudno będzie obronić argumentację "dlaczego mieszkaniec po jednej stronie ulicy ma rygor, a ten drugi - nie". Proponuję nie wskazywać części miasta, ale objąć decyzją całość - przekonywała.

Zdaniem radnego Bartłomieja Garbacza "teren został dobrze wybrany i zdefiniowany jest obszarowo przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego". W opinii radnego Lesława Mikołajskiego proponowana rezolucja jest niekonsekwentna, stanowi powielenie uchwały Urzędu Marszałkowskiego i trzeba nią objąć cały Nowy Targ, a nie tylko kilka ulic.

- Zastanawialiśmy się nad tym, ale skupiliśmy się na sercu miasta - wyjaśniał wiceburmistrz Waldemar Wojtaszek.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
leming doskonały10:44, 25 maja 2021
@Taki tam se
"@ marekznt dlaczego szybowce i lotniarze nie latają zimą jeżeli do tego dojdziesz to będziesz wiedział dlaczego latem niema smogu"

Dlaczego balony - konkurencje lotów balonem są organizowane w Nowym Targu w zimie ??? - dlaczego im smog nie przeszkadza ??? Jak do tego dojdziesz, to odpisz ;)
?14:52, 24 maja 2021
Czym mamy palić? Pelet prawie tak samo kopci tylko że zapach jest nam bardziej przyjazny bo towarzyszy nam przez setki tysięcy lat a węgiel parę set lat,
Za parę lat pelet będzie tak samo traktowany jak dzisiaj węgiel i ile będzie kosztował i z czego będziemy go pozyskiwać (z drzew? )
pikuś14:41, 24 maja 2021
Dlaczego działania proekologiczne to ściema. Dlatego ,że miasto może sobie wprowadzać chęć zakazu opalania węglem a zwykły obywatel po podpisaniu umowy na przyłączenie do sieci gazowej czeka 2 do 3 lata. Ot cała prawda o polskiej ekologii.
Taki tam se14:38, 24 maja 2021
@ marekznt dlaczego szybowce i lotniarze nie latają zimą jeżeli do tego dojdziesz to będziesz wiedział dlaczego latem niema smogu
Cyrkulacja14:29, 24 maja 2021
Do marekzNT
Prawa fizyki się kłaniają
hahaha11:49, 24 maja 2021
nie pale węgla ani papierochów i nie zakładam kagańca na usta i tak ma być .
Bartek11:24, 24 maja 2021
Pierwsze to wymiana kopciuchow na ekologiczne i zobaczyć jaki będzie efekt. Ale łatwiej jest wprowadzić ustawę bo to nic nie kosztuje co najwyżej bije po kieszeni zwykłego Kowalskiego.
Analityk11:19, 24 maja 2021
Ekogroszek znaczy ekonomiczny a nie ekologiczny. To najgorszy gatunek węgla.
Marucha11:17, 24 maja 2021
Pytanie czemu mogą być dotacje do gazu a nie mogą być do doprowadzenia geotermii , co najwyżej do taniego wymiennika. Lobby gazowe ? Naciski ze wschodu ?
Real10:39, 24 maja 2021
Zgadzam się z NT
Ja tez zmieniłem na nowy piec , z własnych pieniędzy wsadziłem w to ponad 10 tysięcy. Tak samo mogą sprawdzać nad moim kominem , nie znajdą niczego. Nie używam drzewa ani papieru , zero rozpałki. Ekologiczny piec sam się rozpala , elektryczna rozpałka. Jak mi zwrócą cały koszt plus podłączą gaz to przemyśle sprawę , zaznaczam że koło mnie nie ma gazu , stwierdzili że na obrzeżach miasta nie warto się męczyć i rozkopywać ulice i chodniki. Nie wszędzie jest gaz i światłowody , takie miasto. Od nie dawna mogę cieszyć się miejską kanalizacją , bo nie chcieli nawet podłączyć. Czekałem długie lata , dopiero po kilku pismach od okolicznych mieszkańców, podłączyli łaskawie
Nowy Targ , gorzej jak na ociemniałej wiosce , chociaż jak masz hajs i znajomości to może ktoś zauważy i coś zrobi
NT09:25, 24 maja 2021
Biorąc pod uwagę, że za rok nie będzie już w tym mieście kopciuchów nie lepiej poczekać na efekt ? Nie, bo radni z burmistrzem napalili się na większe pieniądze z Uni Europejskiej za wprowadzenie uchwały antysmogowej.
Radni naprawdę myślą że ludzi stać na gaz a chodzą grzebać w piecach i kotłach CO z nudów i lubią brud i kurz? Kolejny ważny punkt - budynki w centrum to praktycznie samo stare budownictwo takie budynki ogrzewać gazem to kuriozum.
Mało tego radni chcą podzielić społeczność miasta bo jak to będzie ze na Nadwodniej nie będziesz mógł palić a na Kokoszkowie , Kowańcu i Niwie możesz palić do woli.
I punkt ostatni odnoszę do siebie- założyłem rok temu kocioł na ekogroszek z klasą Ecodesign i teraz ktoś mi mówi że tylko ruski gaz nadaje się do "ogrzania" mojego domu. Może urząd chce założyć na moim dachu kamerkę na cały rok żeby sprawdzić co leci z komina ?ja się zgodzę bez obawy bo nic nie leci.
A jeszcze jedno jakoś nikt nie zauważył że w trakcie lockdownu kiedy nie było ceprów na Podhalu smog też był jakiś taki malutki.
...09:02, 24 maja 2021
Do MarekzNT
I jesteś w dużym błędzie! Gdyby nie częsty wiatr to by siekiera sama wisiała w powietrzu.
mieszkaniec08:30, 24 maja 2021
Najwyższa pora i właściwa kolej rzeczy. Centrum gdzie jest gaz od lat i palenie w kopciuchu gdy większość domów to budynki usługowe i handlowe to jakaś paranoja. Czynsze biorą po kilka tysięcy (nie wnikam bardzo dobrze jeśli ktoś ma budynek w takim miejscu powinien zarabiać nie obchodzi mnie ile) a w nocy śmieci w kotłowni palić. Wstyd i hańba. Gdyby ci ludzie mieli odrobinę godności i zdrowego rozsądku już dawno mogło by być w mieście lepsze powietrze. Ewidentnie wygodniej kupić kolejną furę, zaliczyć kolejne wakacje a reszta niech kiśnie w smrodzie i choruje.
samotny rencista08:28, 24 maja 2021
Fajnie ale mnie nie interesuje jednorazowa dopłata do wymiany pieca której notabene nie ma ale chciałbym dopłaty do paliwa bo jeśli węgiel mnie kosztował 3 tys rocznie za sezon grzewczy a gaz 5 tys to z czego mam dołożyć mając 1,2 tys. renty?
kocioł08:02, 24 maja 2021
To jakiś żart. Przeciez ciepło, które jest oferowane przez MPEC jest wytwarzane z najgorszego gatunku węgla czyli miału. Syf gorszy od kazdego innego medium ze śladem weglowym w tle. I w tych okolicznościach włodarze miasta i podległa miastu spółka likwiduje gazowe piece by zainstalowac tam syfne ciepło promując karkołomną poplitykę walki ze smogiem w miescie. Przez lata miasto preferowało i dopłacało do pieców na ekogroszek a dzisiaj cała Europa zakazuje tego paliwa w ramach programów klimatycznych. Teraz fachowcy z MPECu mówią, że ekogroszek jest be i trzeba podłączyć się do ich rury. Wtedy będzie cool.
Pytanie samo się nasuwa, gdzie my jesteśmy, gdzie żyjemy, kto nami kieruje? Jeden wielki chaos energetyczny i chłoptasie w krótkich spodenkach, którzy potrafią jedynie straszyć mieszkańców, czegoś im tam zakazywać, karać ich za własną nieudolnbość i powoływać do życia doraźne prawo służące jedynie ich przetrwaniu przy władzy. A Ty mieszkańcu płacz i płać, bo i tak nie masz nic do powiedzenia. I nie będziesz miał do momentu, gdy nie porzucisz swojego komfortu bierności i będziesz uległy wszystkim głupotom przygotowanym dla Ciebie przez władzę.
MF07:03, 24 maja 2021
Ekogroszek to jest wegiel drobny o tym powinni wiedziec Radni atym oni pala w piecach ...
sąsiad i ja07:01, 24 maja 2021
Zakaz na całym Podhalu. Jak najszybciej. W okresie letnim, to już dawno powinien być zakaz, bo wielu ludzi pali 365 dni w roku, nawet gdy są upały.
Marco01:28, 24 maja 2021
Ekoterroryzm azbest niby rakotwórczy a Ameryka nadal go produkuje,w Polsce węglem nie będzie wolno palić bo Polski węgiel będzie sprzedawany do innych krajów gdzie wolno :D śmiech na sali..to samo z odpadami po tyłku dostaję konsument a powinien ten co to produkuje bo jak dla mnie opakowania mogą być i z papieru ale nie bo trzeba na zwykłych kowalskich zarobić żeby płacili za smieci.
sedzia01:06, 24 maja 2021
Zakrawa to na rasizm.Dlaczego bogacze z Niwy i kokoszkowa mogą palić węglem a zwykli ludzie muszą z niego zrezygnować?Jak wszyscy to wszyscy albo nikt...
Janusz Widelec23:55, 23 maja 2021
Jaka rozbudowy MPEC? Do Starostwa? Przecież to kpina! Miała być już dwa lata temu (wg obietnic pracowników MPECu) sieć na Ogrodowej. I jej nie ma i nie będzie, bo nie dostali dotacji. Z innymi ulicami centrum pewnie jest podobnie. Zostaje gaz i pellet. Ten drugi i tak jest wzbogacany węglem więc to głupota. Zostaje gaz, który się słabo opłaca przy starym budownictwie. No to gratuluję podejścia.
Trzeba walczyć ze smogiem w całym mieście i w całym mieście powiniem być zakaz. Ale jednocześnie trzeba zapewnić alternatywe!
Mieszkanka23:16, 23 maja 2021
Dlaczego tylko rynek ?Całkowity zakaz palenia węglem to byłby raj na ziemi Czego sobie i wszystkim życzę z całego <3
M.22:49, 23 maja 2021
Jasne! Wprowadźmy to nawet od jutra! Tylko że osoba pisząca o możliwości wyboru jest oderwana od rzeczywistości!
Na ten moment dopłaty dla wymiany pieca są czysto teoretyczne! A gdy w centrum chciałem się podłączyć do MPEC to też nie było talkiej możliwości, bo akurat na tej ulicy nie jest poprowadzona rura!!!
zacząć od dania REALNEJ możliwości przejścia na alternatywę. której w tym momencie nie ma, albo wiąże się z ogromnymi kosztami rzędu 30k+ złotych, wliczając w to aranżację do nowych przepisów!
G&T21:58, 23 maja 2021
Ludzie... Kiedy zrozumiecie, że to dla waszego dobra?! Smog jest cholernie szkodliwy. To, że palono węglem przez lata, nie jest żadnym usprawiedliwieniem. Przez lata kryto dachy azbestem, a teraz jest to zabronione. Przez lata stosowano rtęć czy rad w medycynie, a teraz jest to zabronione. Więc teraz na siłę mamy palić węglem który nas zatruwa, bo tak robiono od lat? Przestańcie sobie szkodzić! I nie zachowujcie się jak obrażone dzieci, którym rodzice zabronili zjeść na kolacje 5kg cukierkow...
MarekzNT21:38, 23 maja 2021
@PODHALAN latem smogu nie ma a auta jeżdżą jak to wytłumaczysz?
trzecia zmiana21:36, 23 maja 2021
no to spotkamy się w sądzie, będzie pozew za nierówne traktowanie
Mieszkaniec Nowego Targu21:21, 23 maja 2021
Popieram PODHALAN, radni sobie mieszkają na "zad..." i zadowoleni, a ludzie to popierający na blokach, bo Oni już nie palą w kominkach, gdyby mieli to by problemu nie mieli o to. Smog jest od spalin czy tego chcecie czy nie, a po drugie mieszkamy w dolinie i wasze super wsie jak Waksmund i inne, gdzie palą śmieci i resztki kożuchów tworzą smog.
PODHALAN20:40, 23 maja 2021
jezeli ktos wprowadza zakaz to powinien zapewnic ludzia 100% wymiane za free... przez lata ludzie palili i nie bylo problemow. problemem glownym jest coraz wieksza ilosc samochodow i coraz gorsze paliwo..
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas