Przypomnijmy, iż inwestycja stanęła pod znakiem zapytania po proteście mieszkańców Trybsza. Powiat nowotarski, który rozstrzygnął już przetarg i zlecił budowę nowego mostu, wyznaczył objazdy przez Czarną Górę i Czorsztyn, czemu sprzeciwili się mieszkańcy. Zorganizowali protest i zażądali mostu tymczasowego.
Tańszą i prostszą alternatywą była budowa nowej drogi z Trybsza do Krempach. Znacznie skróciłaby ona objazd do Nowego Targu. Jednak podczas zebrania wiejskiego mieszkańcy Krempach sprzeciwili się budowie drogi.
Co dalej? Gmina Łapsze Niżne nie rezygnuje z pomysłu budowy mostu tymczasowego. - Analizujemy możliwość urządzenia mostu zastępczego - mówi krótko wójt Jakub Jamróz.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Targu Tomasz Moskalik zaznacza, że powiat nie weźmie na siebie ciężaru budowy mostu tymczasowego. Jak dodaje, wykonawca mostu, zgodnie z umową, czeka do końca listopada i od grudnia przystępuje do robót.
- Wiem, że wójt podejmuje starania by pozyskać most tymczasowy, sporządzić na niego dokumentację i go wybudować. Powiat obniżył dofinansowanie ze strony gminy o 650 tys. zł, na poczet budowy drogi do Krempach, więc pewnie nie będzie przeszkód by ta kwota została wykorzystana przez wójta na pokrycie części wydatków związanych z budową przeprawy zastępczej. Natomiast wspólnie stwierdziliśmy, że przygotowanie mostu tymczasowego nie może być powodem opóźnienia prac – podkreśla dyrektor Moskalik.
Jak dodaje, powiat nie planuje budowy mostu zastępczego, bo wraz z najazdami byłby to koszt 3-4 milionów złotych, w dodatku jest możliwość objazdów drogami publicznymi.
- Czy obawiam się sprzeciwu ze strony mieszkańców? Obawiam się jego (sprzeciwu) długofalowych skutków – mówi dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym Targu. - Obawiam się tego, że jeżeli w ciągu najbliższego roku nie wybudujemy nowego mostu, to być może po kolejnym dużym stanie Białki, będziemy musieli całkowicie zamknąć istniejący obiekt. I wtedy nie będzie priorytetem most tymczasowy, ale jak najszybsze wygospodarowanie kilkunastu, kilkudziesięciu milionów na budowę i szybkie wykonanie jakiegokolwiek mostu. Już teraz, ze względu na podmyte podpory, musieliśmy ograniczyć tonaż do 3,5 t. i wprowadzić na całym obiekcie ruch wahadłowy. Tymczasem właśnie mamy naprawdę jedyną szansę: mamy projekt, mamy finanse, mamy umowę z wykonawcą i powtórzę: przy braku przeszkód jesteśmy w stanie umożliwić przejazd przez nowy most przed końcem 2022roku. Jeżeli nie wykorzystamy tej możliwości teraz, to nie jestem w stanie powiedzieć, kiedy pojawi się powtórna szansa na wybudowanie nowego mostu w Trybszu - dodaje.
Radna powiatowa Irena Rataj apeluje, że trzeba zrozumieć mieszkańców Trybsza, którzy domagają się na czas budowy mostu przeprawy zastępczej. Byłoby to, jej zdaniem, rozwiązanie i wygodniejsze, i bezpieczniejsze. Jednak, jak podkreśla, należy kontynuować rozmowy i szukać porozumienia w sprawie budowy drogi do Krempach. - Most po zakończeniu zostanie zlikwidowany i delikatnie mówiąc, pieniądze zostałyby utopione. A droga zostanie, ruch się zmniejszy, bo wróci na most. Później droga będzie służyć mieszkańcom głównie rekreacyjnie i turystycznie. Szkoda, że tak się to potoczyło na zebraniu. Dziwi mnie stanowisko Krempach i gminy Nowy Targ. Może gdyby zwrócić się do gminy Nowy Targ o częściowe finansowej tej inwestycji, to byłyby inne stanowiska. Ten most nie służy tylko łapszańskiej gminie, ale też gminom ościennym. Do gminy Łapsze Niżne, i z Krempach, i z innych miejscowości też dojeżdżają pracownicy. Most jest potrzebny i trzeba go budować. Należy studzić emocje i szukać porozumienia. Jak mówi przysłowie „Zgoda buduje, niezgodna rujnuje” – zaapelowała.
r/
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas