Test: Mazda 3 - Japońska uwodzicielka (zdjęcia, film) - podhale24.pl
Szczawnica
Rain
16°C
Clouds
17°C
Clouds
17°C
Clouds
17°C
Clouds
16°C
Clouds
13°C
Kartka z kalendarza
02.08.2011, 23:12 | czytano: 4128

Test: Mazda 3 - Japońska uwodzicielka (zdjęcia, film)

Na polskim rynku oferowanych jest wiele dobrych samochodów kompaktowych, ale żaden z nich nie jest tak odważnie zaprojektowany jak Mazda 3. Druga generacja trójki miała swoją premierę dwa lata temu, a mimo to wciąż przykuwa wzrok i wyróżnia się z tłumu aut na ulicy.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
Dynamiczne nadwozie to oczywiście nie jedyny jej atut. Dzięki firmie "Auto-Gazda" dealerowi Mazdy z Bielska Białej mieliśmy okazję przekonać się, dlaczego Mazda jest inna i czym odznacza się na tle pozostałych samochodów tego segmentu.

Nadwozie:
To wielka sztuka stworzyć tak odważne rzucające się w oczy nadwozie zachowując przy tym proporcje i zdrowy rozsądek. Dzięki temu dynamiczna sylwetka samochodu przepełniona jest sportowym charakterem i wdziękiem w dobrym stylu. Choć o gustach się nie dyskutuje, trudno odmówić "trójce" uroku, a jej stylistom świetnego wyczucia. Dla mnie Mazda jest w czołówce najlepiej zaprojektowanych samochodów kompaktowych.

Wnętrze:
W parze za stylizacja nadwozia idzie projekt wnętrza. Jest tutaj dość skromnie, ale zarazem nowocześnie, lekko i z polotem. Najważniejszym dla mnie atutem jest ergonomia a ta jest tutaj na najwyższym poziomie. W przeciwieństwie do innych aut tej klasy nie czujemy się tu osaczeni niewiarygodną często liczbą przycisków ani nie przytłacza nas deska rozdzielcza o przesadnie dużych gabarytach. Bardzo czytelne i przyjemnie podświetlane zegary prędkościomierza i obrotomierza osadzono w głębokich tulejach. W bardzo dogodnym miejscu nad zegarami głównymi, przy podszybiu umieszczono dwa wyświetlacze. Dzięki temu kierowca bez odrywania oczu od drogi może mieć dostęp do informacji komputera pokładowego, oraz funkcji radia czy klimatyzacji. Zarówno skórzana kierownica jak i idealnie umieszony niezwykle precyzyjny lewarek zmiany biegów świetnie leżą w dłoniach. Bardzo dobre wrażenie robią również fotele. Szeroką tylną kanapę śmiało można uznać za wygodną. Jak zwykle z przodu nie zabraknie dla nikogo przestrzeni natomiast z tyłu może być ciasno dla wysokich osób. Foremny bagażnik sprawia wrażenie sporego natomiast pojemność 340 litrów klasyfikuje go na tle konkurencji w połowie stawki. Pozytywne emocje wzbudza jakość wykończenia całej kabiny. Wszystkie plastiki prezentują wysoki standard a co najważniejsze spasowano je z iście japońską precyzją.

Wrażenia z jazdy:
"Atletyczna sylwetka zdradza drzemiącą w niej siłę" - Z pewnością nie można tego odnieść do najsłabszego silnika 1,6l o mocy 105KM. Można natomiast powiedzieć, że siła Mazdy to doskonałe właściwości jezdne. Najsłabszy silnik w połączeniu ze skrzynią biegów o krótkim przełożeniu sprawdzi się jedynie w miejskich warunkach, oszczędzając przy tym nasz portfel na stacji benzynowej. Z czystym sumieniem możemy natomiast polecić pozostałe jednostki benzynowe o pojemności 2 litrów i mocy 150KM lub 151KM jak również wysokoprężny silnik o pojemności 1,6 i mocy 115KM. Najlepszą, ale zarazem najdroższą odmianą trójki jest jej sportowa wersja MPS z turbodoładowanym benzynowym silnikiem 2, 3 litra o mocy 260KM. Wróćmy jednak do bardziej popularnych wersji. Prowadzenie Mazdy to sama radość! Na uwagę zasługuje genialnie pracująca skrzynia biegów. Oprócz wzorowego umieszczenia, lewarek działa niezwykle precyzyjnie a jego idealnie dobrany opór sprawia, że aż chce się zmieniać biegi. Kolejnym atutem jest bardzo bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy, który zachęca do szybkiego pokonywania zakrętów. Zawieszenie Mazdy to naprawdę kawał świetnej roboty. W zakrętach samochód spisuje się perfekcyjnie. Jest przewidywalny i nie ma żadnych tendencji do opuszczenia toru jazdy. Co ciekawe inżynierom Mazdy udało się połączyć ponadprzeciętne właściwości jezdne z bardzo dobrym komfortem. Auto świetnie radzi sobie zarówno z koleinami, nierównościami jak i dziurami na naszych "wspaniałych" drogach. Do hamulców również nie można mieć żadnych zastrzeżeń, radzą sobie bardzo dobrze. Wspomniałem na początku, że Mazda jest inna. Owszem i to nie tylko z wyglądu. Ten samochód zwyczajnie wie czego potrzebuje kierowca i co jest najważniejsze, aby zapewnić im doskonałą harmonię. W każdej z pięciu wersji wyposażenia znajdziemy wszystko, co potrzeba często nawet więcej niż u konkurencji.

Jak każdy samochód trójka ma też swoje wady. Co prawda po przejechaniu ponad tysiąca kilometrów nie znaleźliśmy ich specjalnie wiele, ale są. Skutkiem ciekawej stylistyki jest ograniczona widoczność do tyłu. Zapomniano o automatycznym oświetleniu bagażnika. W nocy to dość wkurzające, że po otwarciu tylnej klapy trzeba ręcznie zapalić lampkę. Nie rozumiem też, dlaczego na zapalonym silniku tylna klapa otwiera się tylko po zaciągnięciu hamulca ręcznego. Jak już wspominałem wcześniej 105-konny silnik jest za słaby i pozbawiony przyspieszenia. Największą wadą Mazdy jest dość wysoka cena. Ten ostatni fakt można jednak racjonalnie wytłumaczyć choćby tym, że w przeciwieństwie innych producentów z kraju kwitnącej wiśni Mazda nadal jest wierna tradycji i produkowana jest w Japonii. Najtańszy egzemplarz z 2-litrowym 150-konnym silnikiem kosztuje 80 900zł.

Podsumowując:
Długo myślałem nad tym czy warto zapłacić więcej, żeby stać się właścicielem Mazdy 3. Po wielu za i przeciw jestem całkowicie przekonany, że warto. Za Mazdą przemawia prawdziwa japońska jakość i niezawodność. Oprócz tego Mazda nie jest jednym z nudnych sprzedawanych hurtowo kompaktów, co daje poczucie indywidualności. Jej rasowy wygląd oraz jedne z najlepszych w tym segmencie właściwości jezdnych to niezaprzeczalne argumenty, dla których warto dać się jej uwieść.

Dane techniczne:
Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu hatchback
Silnik: benzynowy o pojemności 1598cm3
Moc: 105 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 145 Nm przy 4000 obr./min
Napęd: na koła przednie.
Skrzynia: manualna 5-cio biegowa
Prędkość maksymalna: 184km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,2 s
Długość/szerokość/wysokość: 4460 / 1755 / 1470 mm
Rozstaw osi: 2640 mm
Masa własna: 1190 kg
Bagażnik: 340l
Zbiornik paliwa: 55 l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 8,5l/ 5,3l / 6,5l
Cena wersji podstawowej: 65 900zł

Cena testowanego modelu: 73 000 zł

Dziękujemy firmie „Auto - Gazda” najbliższemu słusznemu dealerowi samochodów Mazda z Bielska Białej za udostępnienie samochodu do testu.



Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdj. Michał adamowski
Film: Teresa i Piotr Korczak
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
fun13:37, 16 września 2011
badziewie !!! :-) bueeee
0
Nowotarżanin z wyboru21:58, 13 sierpnia 2011
"3" owszem - super, ale sedan. Gdyby jeszcze nie te ceny części...
0
majkel21:24, 9 sierpnia 2011
Madzia 3 jest super, ale prawdziwa bestia to 6-ka drugiej generacji !
0
zenek13:36, 5 sierpnia 2011
Wg mnie tylna klapa przy zapalonym silniku i zaciągniętym ręcznym otwiera się z powodu bezpieczeństwa bagażu. Stojąc na światłach w mieście i naszym pełnym złodziei kraju wszystkiego się można spodziewać. Dodatkowo auto przypadkowo nie ruszy/stoczy się na pasażera wyciągającego bagaże z samochodu.
0
Darek.12:23, 4 sierpnia 2011
samochodzik ma numery z PSZCZYNY :) super miasto. Polecam
Reklama
0
Snikki20:11, 3 sierpnia 2011
Skocznia jest w Chochołowie ,tam gdzie nasz bul-mistrz zaczynał karierę.
0
AM08:57, 2 sierpnia 2011
Brawa za film i poprawną recenzje. Najbardziej mnie jednak cieszy, że tym razem TESTER nie uświnił samochodu jak w przypadku Suzuki. Uczy się chłopaczek porządności tak dalej !!! Z tego co mi wiadomo salon i serwis Mazdy jest też w Nowym Targu...
0
ZNE21:51, 1 sierpnia 2011
a gdzie taka ladna skocznia?
0
asdf20:23, 1 sierpnia 2011
Dziękujemy firmie ?Auto - Gazda? najbliższemu słusznemu dealerowi samochodów Mazda z Bielska Białej za udostępnienie samochodu do testu.

Najblizszy to na pewno nie ;)

a czy słuszny? Dlaczego?
0
Isa19:45, 1 sierpnia 2011
Nie bliżej było do Krakowa?
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
07
06.2025
Nie przegap!
04
06.2025
Nie przegap!
13
06.2025
reklama
Pod naszym patronatem
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
4
Środa
Imieniny:Franciszka, Karola, Gościmiła
Kliknij po więcej