Peugot 308 - Drapieżny lew czy łagodny kotek? - podhale24.pl
Wtorek, 23 kwietnia
Imieniny: Jerzego, Wojciecha, Adalberta
Zakopane
Clouds
Wiatr: 9.216 km/h Wilgotność: 72 %
Clouds
Wiatr: 11.88 km/h Wilgotność: 70 %
Clouds
Wiatr: 9.612 km/h Wilgotność: 75 %
Clouds
Wiatr: 11.268 km/h Wilgotność: 72 %
Clouds
Wiatr: 7.812 km/h Wilgotność: 80 %
Clouds
Wiatr: 5.688 km/h Wilgotność: 81 %
Jakość powietrza
0 %
Nowy Targ
26 %
Zakopane
22 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 13 | 26 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 11 | 22 %
30.05.2012, 20:45 | czytano: 3697

Peugot 308 - Drapieżny lew czy łagodny kotek?

W czasie rozkwitającej premiery nowego Peugeota 208 postanowiliśmy sprawdzić jakie inne modele oferuje klientom francuski producent. Wybraliśmy na początek najbardziej popularny na rynku i dobrze znany model 308 z wysokoprężnym silnikiem 1,6l o mocy 92KM.

zdj. Piotr Korczak
zdj. Piotr Korczak
Kompakt Peugeota dostępny jest już na rynku od pięciu lat dlatego najprawdopodobniej w przyszłym roku ukaże się jego następca, co może się wiązać z atrakcyjnymi promocjami na ten model.

Nadwozie:
Z pewnością „trzystaósemkę” zaprojektowano dość odważnie. Wyrazisty agresywny przód nadaje mu charakteru. Rok temu samochód przeszedł kurację odmładzającą. W przedniej części nadwozia pojawiła się m.in. nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy, nowy przedni zderzak i reflektory ze światłami diodowymi do jazdy dziennej. Tylna część nadwozia w odróżnieniu od przodu, przypominającego drapieżnego lwa jest o wiele spokojniejsza. Bliżej jej zdecydowanie do wyglądu potulnego kota. Pomimo długiego stażu na rynku 308-mka nie wygląda wcale staro i wciąż może się podobać.

Wnętrze:
Kiedyś zarzucono francuskim samochodom gorszą jakość i tanie plastiki. To już zdecydowanie przeszłość. Wnętrze 308-ki wykonano w większości z dobrej jakości miłych w dotyku materiałów. Plastiki są porządnie spasowane a podczas jazdy po nierównościach nie ma mowy o trzeszczeniu czy jakichkolwiek nieprzyjemnych odgłosach. Projekt deski rozdzielczej jest prosty ale zarazem elegancki, dzięki czemu nawet osoby bardzo wybredne w kwestiach estetyki nie powinny mieć zastrzeżeń. Wygodne fotele, łatwość obsługi i ciekawie zaprojektowane detale tworzą bardzo przyjemny wizerunek tego wnętrza. Podobnie jak w większości kompaktów również w Peugeocie widoczność podczas skrętu ograniczają szerokie przednie słupki boczne. Jeśli chodzi o ilość miejsca w kabinie to najprościej mówiąc jest go tyle co w przeciętnym w aucie kompaktowym. Poniżej przeciętnej jest z kolei pojemność bagażnika, która wynosi tylko 348 litrów.

Wrażenia z jazdy:
Najtrafniejszym słowem, żeby określić to jak jeździ Peugeot 308 będzie słowo – dobrze. Ciężko mieć jakiekolwiek poważne zastrzeżenia do właściwości jezdnych jak i do komfortu. Wnętrze jest dobrze wyciszone a zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami. Jego prosta konstrukcja nie jest zbyt nowoczesna ale za to bardzo harmonijnie zestrojona. Pasuje to do uniwersalnego charakteru tego samochodu. Pokonywanie zakrętów nawet z dużą prędkością nie powoduje dużych przechyłów, a nie jest też przy tym przesadnie twardo. Układ kierowniczy działa z dobrze dobranym oporem. Można czasem odnieść wrażenie, że Peugeot chce „pożerać”drogę niczym lew w pogoni za ofiarą. Wrażenie to może popsuć jednak długi skok lewarka zmiany biegów. Szybka zmiana biegu nie jest czymś co nasz kociak lubi najbardziej. No cóż, w końcu nie mamy do czynienia ze sportowym autem, tylko z rodzinnym kompaktem. Testowany egzemplarz wyposażono w najsłabszą jednostkę diesla Hdi o pojemności 1,6 litra. Moc 92KM nie gwarantuje może specjalnych osiągów ale, dzięki sporemu momentowi obrotowemu i dobrze dobranym przełożeniom 308-mka jeździ całkiem sprawnie. W zupełności osiągi wystarczą nie tylko do jazdy po mieście ale i na dłuższe trasy. Dla fanów szybszej jazdy producent oferuje ten sam silnik w mocniejszej odmianie o mocy 112KM. Silniki 1,6Hdi charakteryzują się wysoką kulturą pracy oraz niskim zużyciem paliwa. Warto przypomnieć, że w Australii pobito rekord Guinessa w spalaniu paliwa podczas podróży właśnie Peugeotem 308. Jego 112-konna odmiana zużyła zaledwie 3,13 l/100 km na dystansie 9000 mil. Przebieg na jednym zbiorniku paliwa sięgnął 1918 km, co również wpisano do rekordowej księgi. W normalnej eksploatacji trudno zbliżyć się choćby do takiego wyniku. Świadczy to jednak o dużym potencjale jaki drzemie w tym silniku. Trzeba przyznać, że przetarliśmy oczy ze zdumienia, kiedy po paru dniach jazdy w różnych warunkach zobaczyliśmy na komputerze wartość średniego zużycia paliwa. Nasze zaskoczenie potęgował fakt że nikt nie starał się nawet jeździć ekonomicznie. Na dystansie blisko 1000km 308-mka zużyła jedynie 5,5 litra oleju napędowego na 100km.

Podsumowując:
Peugeot 308 ma już swoje lata i coraz trudniej mu walczyć wprost z młodszymi konkurentami. Mimo wszystko to wciąż atrakcyjny dla oka, bardzo ekonomiczny i całkiem dobry samochód, który w połączeniu z dobrą ceną może okazać się trafnym wyborem. Ciekawe co sprawia, że tak często za kierownicą 308-mki zasiadają kobiety. Trudno powiedzieć czy jest to odważna stylistyka zewnętrzna, czy lekkość z jaką się prowadzi. Być może jest to francuska elegancja a może jak mówi reklama Peugeot 308 jest zmysłowy. Lew czy kotek? Z pewnością drzemie w nim charakter lwa. Nie jest on jednak ani duży ani drapieżny. Peugeot 308 to takie małe lwiątko z apetytem bardzo małego kotka.

Tekst: Zbigniew Sieczka
Zdjęcia: Piotr Korczak

Dane techniczne:
Rodzaj nadwozia: 5 miejscowe nadwozie typu hatchback
Silnik: turbodoładowany silnik diesla
Pojemność: 1598cm3
Moc: 92KM przy 4000obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 230 Nm przy 1750obr./min
Napęd: na koła przednie
Skrzynia: manualna 5-cio biegowa
Prędkość maksymalna: 181km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,4s
Długość/szerokość/wysokość: 4276/ 1815 / 1498mm
Rozstaw osi: 2608 mm
Masa własna: 1200kg
Bagażnik: 348l /1201l
Zużycie paliwa na 100 km: (miasto/trasa/średnie) 5,2l / 3,6l / 4,2l
Zużycie paliwa cykl mieszany podczas testu: 5,5l
Zbiornik paliwa: 60l
Cena wersji podstawowej (diesel): 68 200zł
Cena wersji testowej „Active” wzbogacona o lakier metalizowany i nawigację z menu w języku polskim (na kartę SD): 78 900zł (w aktualnej promocji 69 900zł)

Dziękujemy firmie "Golemo" autoryzowanemu dealerowi marki Peugeot w Nowym Targu za udostępnienie samochodu do testu.
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Patryc23:06, 4 sierpnia 2012
Witam!
Bagaznik wcale nie jest mały 348l z pełnowymiarowym kołem zapasowym
i 410 z zestawem naprawczym (dla porównania Golf 6 ma 270l i 350l z zestawem naprawczym)
Żużycie paliwa rzeczywiście zaskakuje 3,8-4,2 na trasie do 110km/h
a wyciszenie diesla na poziomie przeciętnje benzyny
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas