Skoda Favorit obchodzi swoje 25-lecie - podhale24.pl
Piątek, 26 kwietnia
Imieniny: Marzeny, Klaudiusza, Marceliny
Czarny Dunajec
Clouds
Wiatr: 5.58 km/h Wilgotność: 90 %
Clear
Wiatr: 5.292 km/h Wilgotność: 91 %
Clouds
Wiatr: 4.464 km/h Wilgotność: 83 %
Clouds
Wiatr: 5.58 km/h Wilgotność: 82 %
Clouds
Wiatr: 9.288 km/h Wilgotność: 87 %
Clouds
Wiatr: 9.54 km/h Wilgotność: 88 %
Jakość powietrza
30 %
Nowy Targ
30 %
Zakopane
34 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 15 | 30 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 15 | 30 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 17 | 34 %
20.11.2012, 20:39 | czytano: 2114

Skoda Favorit obchodzi swoje 25-lecie

Dwadzieścia pięć lat temu można było składać pierwsze zamówienia na nowy model Skody z nadwoziem od samego Bertonego. W 1988 roku okazało się, że chętnych na Favorit-kę było znacznie więcej niż oczekiwano a klienci musieli czekać na samochód nieraz ponad rok.

Dziś, świetnie utrzymaną i w dodatku prawie zabytkową Skodę Favorit można nabyć od ręki za kilka tysięcy złotych. Dlaczego więc legendarna Skoda nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów? Kto wie może wielu nie zauważa że to już zabytek a może brak jej charakteru jaki miały prawdziwe tylnonapędowe Skody jak np. Skoda Rapid, która z aktualną nowością ma tylko wspólną nazwę.

Z/

Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku.Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował najwyższy poziom pod względem ergonomii.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln CZK. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Opracowania specjalistów ŠKODY zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.
Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym
półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, ŠKODA Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów. Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.(VW)

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Svět motorů. Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. ŠKODA podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój
nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mladá Boleslav.

Źródło: Skoda, opracował Zbigniew Sieczka
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Polak zawsze głupi18:17, 22 listopada 2012
A my mieliśmy Poloneza z technologią rodem z lat 50.
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas