Piknik lotniczy w stylu retro (zdjęcia) - podhale24.pl
Szczawnica
Clouds
13°C
Clouds
13°C
Clouds
16°C
Clouds
17°C
Clouds
16°C
Clouds
14°C
Kartka z kalendarza
28.06.2012, 01:16 | czytano: 1734

Piknik lotniczy w stylu retro (zdjęcia)

Wracamy do pikniku lotniczego, który odbył się w miniony weekend w Popradzie. Ale tym razem pozostaniemy przy części historycznej, która jednak zrobiła największe wrażenie na odwiedzających.

zdj. Michał Adamowski
zdj. Michał Adamowski
Goście co prawda spodziewali się przeraźliwie głośnych słowackich migów - te nie doleciały, ale za to była okazja zobaczyć jak rozpoczęła się historia lotnictwa i jak wyglądały pierwsze samoloty.

Niewątpliwie najbardziej rzucającą się w oczy była wielka konstrukcja wyglądająca na samolot zbudowany z gigantycznych zapałek. Mowa tu o tzw. Wright Flyer III skonstruowanym właśnie przez braci Wright. Flyer III, to trzecia wersja udoskonalona już przez Orvilla i Wilbura, posiadała własny silnik o mocy 15KM. To na tym samolocie na przełomie XIX i XX wieku odbyły się pierwsze loty. Co prawda początki były trudne, bo loty trwały ok. 10 sekund, ale po modyfikacjach samolotu w październiku 1905 roku braciom Wright udało się wykonać blisko 40 minutowy lot na odległość 39 km.

Bardziej zaawansowaną konstrukcją był francuski samolot Bleriot XI z 1909r. Drewniany jednopłat pokryty płótnem posiadał już jednostkę napędową o mocy 25KM, która była w stanie pracować ok. 60 minut. Samolot ten nie miał lotek na skrzydłach, zamiast tego zastosowano zintegrowane z płatem skrzydła ruchome powierzchnie sterowe. Usterzenie ogonowe składało się ze steru wysokości i kierunku, nie posiadało natomiast statecznika pionowego. Stateczność samolot uzyskał dzięki pozostawieniu bez poszycia tylnej części ogona, dzięki czemu wiatr boczny nie opierał się na konstrukcję i nie przeszkadzał w lataniu.

Na lotnisku w Popradzie można było również oglądać najstarszy “myśliwiec”. Zaprojektowany przez Antoniego Fokkera samolot Fokker E III był pierwszą latającą maszyną, do której doczepiono broń. Niemcy opracowali patent strzelania przez śmigło. Karabin był zsynchronizowany z silnikiem i kiedy śmigło było w pozycji poziomej z działka padał strzał. Maszyna ta była postrachem pilotów na froncie zachodnim. Wyprodukowano 300 egzemplarzy tego samolotu.

Jedną z ciekawszych maszyn był dwupłatowiec Sopwith Camel. Brytyjska konstrukcja z 1917 r. była najlepszą i najbardziej rozpoznawalną maszyną latającą I wojny światowej. Jednostką napędową były silniki między innymi Bentleya o mocy ok .150 KM lub Gnome o mocy 180KM. Samolot był bardzo szybki i zwrotny, co dawało mu znaczącą przewagę w walce z wrogiem. Piloci tego samolotu podczas wojny zestrzelili ponad 3000 samolotów wroga. Finalnie wyprodukowano ok 5500 sztuk, które służyły w różnych krajach.

Dodatkową atrakcją była właśnie inscenizacja walki powietrznej pomiędzy niemieckim Fokkerem a brytyjskim Camelem. Widać tutaj było znaczącą przewagę sterowności i prędkości Camela, co zresztą pokazano podczas pościgów z wyścigowym old timerem Bugatti.

Po zakończeniu programu I wojny światowej organizatorzy pikniku przenieśli nas w czasie do II wojny światowej. Tutaj zaprezentowały się już nowsze i szybsze maszyny. Takie jak ZLIN, Polikarpov Po-2 czy nadal popularny Antonov An-2. Na niebie rozegrano scenę walki powietrznej w której uczestniczyło kilka samolotów, między czasie desantowano spadochroniarzy, którzy później brali udział w walkach na lądzie.

Były strzały, wybuchy, a przede wszystkim warkot silników pędzących samolotów.

Test i zdj. Michał Adamowski
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas
czerwiec
9
Poniedziałek
Imieniny:Felicjana, Pelagii, Sławoja
Kliknij po więcej