Młode Podhale na 55. Dragacevo Brass Bands Festiwal Guca w Serbii - podhale24.pl
Niedziela, 19 maja
PM 10: 21 | 42 %
11.08.2015, 10:37 | czytano: 1168

Młode Podhale na 55. Dragacevo Brass Bands Festiwal Guca w Serbii

Zespół Młode Podhale, działający przy Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu, w ramach wymiany między zespołami gościł w Serbii.

- Naszymi gospodarzami były zaprzyjaźnione zespoły KUD FRA Cacak oraz Kud Branko Radicevic Novi Banovci. Oba zespoły przyjęliśmy na Podhalu zimą tego roku. Po nawiązaniu współpracy, Serbowie zaprosili nas do siebie – relacjonuje w imieniu zespołu Anna Skupień. - 3 sierpnia wyjechaliśmy z Nowego Targu, aby następnego dnia zameldować się w miejscowości Rakova, leżącej w pobliżu miasta Cacak. Na miejscu powitał nas kierownik zespołu KUD FRA Cacak, pan Mladen Ristanovic, który zapewnił nam noclegi i wyżywienie pod swoim dachem przez kolejne 2 dni. Po krótkim odpoczynku wybraliśmy się na wycieczkę po mieście. Najpierw była wizyta w muzeum, gdzie poznaliśmy historię miasta od czasów starożytnych po dzień dzisiejszy. Następnie podziwialiśmy monastyry. Jednak najbardziej wyczekiwaną chwilą była wizyta w miasteczku Guca. To niewielkie miasteczko słynie z festiwalu trębaczy, odwiedzanego każdego roku przez kilkaset tysięcy ludzi.

Pierwsza edycja festiwalu odbyła się w 1961 roku na terenie kościoła św. Michała i Gabriela w Gucy. Początkowo było to bardzo skromne zgromadzenie, jednak stopniowo rozrosło się. Festiwal miał duży wpływ na rozwój muzyki folkowej. W tej chwili nie tylko trębacze uczestniczą w festiwalu. Na scenie można podziwiać zespoły taneczne z Bałkan i innych stron świata. W czasie festiwalu miasteczko tętni życiem. Przechadzając się uliczkami można spotkać setki orkiestr, które ani na chwilę nie przestają grać. Nie mogło nas tam zabraknąć! Wizyta na 55 Dragacevo Brass Bands Festiwal była spełnieniem naszych marzeń. Występ Młodego Podhala w Gucy został nagrodzony gromkimi oklaskami publiczności. Później podziwialiśmy popisy najlepszych trębaczy świata. Następnego dnia odpoczywaliśmy od prób i występów na basenie. W czwartek 6 sierpnia pożegnaliśmy się z naszym gospodarzem i wyruszyliśmy do Belgradu. Po stolicy Serbii oprowadzili nas przyjaciele z drugiego zespołu Kud Branko Radicevic. Pokazali nam najważniejsze miejsca w Belgradzie i przybliżyli historię swojego kraju. Popołudniu razem z nimi udaliśmy się do ich rodzinnej miejscowości, Novi Banovci. Tam , po chwili potrzebnej na przygotowanie, daliśmy wspólnie występ przed miejscową publicznością. Mieszkańcy Novi Banovci przygotowali dla nas wieczorną ucztę i serdecznie przyjęli nas w swoich domach. Po krótkiej nocy, musieliśmy wstać skoro świt. Po wspólnym śniadaniu z przyjaciółmi i wzruszającym pożegnaniu, ruszyliśmy w dalszą drogę. Kolejnym celem naszej podróży był Novi Sad. Najpierw regenerowaliśmy siły na basenie, następnie zwiedzaliśmy miasto. Wieczorem wsiedliśmy do autokaru i z rozdartym sercem musieliśmy opuścić Serbię, aby wrócić do domu.

- Będziemy bardzo miło wspominać ten wyjazd – podkreśla Anna Skupień. - Serbowie zaskoczyli nas swoją serdecznością i gościnnością. Chcieliśmy podziękować kierownikom obu zespołów za niezwykle życzliwe przyjęcie. Podziękowania składamy również Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu, za wszelkie udzielone wsparcie.

Wszystkich chętnych, którzy chcą podjąć naukę w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej oraz tańczyć, śpiewać, grać i promować naszą kulturę zapraszamy od września na próby w każdy wtorek i piątek o godz. 19:00 w sali 0.32B w Centrum Dydaktyczno – Bibliotecznym PPWSZ, ul. Kokoszków 71, a od października do zobaczenia na wykładach.

Zespół Młode Podhale to dowód na to że można łączyć naukę z pasją i spełniać się artystycznie.