Odpowiedź organizatorów Rekolekcji Góralskich na list rodziny ks. prof. Józefa Tischnera. "Nasze rekolekcje nie są dedykowane pamięci księdza" - podhale24.pl
Czwartek, 25 kwietnia
Imieniny: Jarosława, Marka, Elwiry
Szczawnica
Snow
Wiatr: 5.292 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
Wiatr: 4.644 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
Wiatr: 6.768 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
Wiatr: 5.796 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
Wiatr: 5.076 km/h Wilgotność: 100 %
Snow
-0°
Wiatr: 5.616 km/h Wilgotność: 99 %
Jakość powietrza
10 %
Nowy Targ
0 %
Zakopane
14 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Bardzo dobra
PM 10: 5 | 10 %
Zakopane
Bardzo dobra
PM 10: 0 | 0 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 7 | 14 %
18.11.2020, 12:00 | czytano: 11707

Odpowiedź organizatorów Rekolekcji Góralskich na list rodziny ks. prof. Józefa Tischnera. "Nasze rekolekcje nie są dedykowane pamięci księdza"

"Jakim prawem podpisane pod listem osoby (rodzina Tischnerów - przyp. red.) chcą decydować o tym, kto może wystąpić w kolejnej edycji Rekolekcji Góralskich? Czy mają prawo zawłaszczyć wszystko to, co w życiu społecznym nawiązuje do osoby tego wybitnego myśliciela?" - piszą w odpowiedzi ks. Jan Gacek, kapelan ZG Związku Podhalan i dr Stanisław Buda.

Arch. Podhale24.pl
Arch. Podhale24.pl
Przypomnijmy, rodziny Tischnerów odcina się od organizowanych w Łopusznej XII Rekolekcji Góralskich w Łopusznej (20-22 listopada) i nawołuje, by nie łączyć ich z nazwiskiem księdza profesora Józefa Tischnera.

O sprawie pisaliśmy w artykule pt. "Afera z Rekolekcjami Góralskimi w Łopusznej. Rodzina Tischnerów odcina się i nawołuje, by nie łączyć z rekolekcjami nazwiska ks. Józefa Tischnera"

Wczoraj do sprawie odniósł się Julian Kowalczyk, prezes Zarządu Głównego Związku Podhalan "Prezes Związku Podhalan: "Jesteśmy zaskoczeni reakcją rodziny Tischnerów". Dziś czynią to organizatorzy rekolekcji. Oto treść listu otwartego przekazanego redakcji Podhale24.pl:

"Piszą Państwo: „Ze zdumieniem przyjęliśmy informacje, że w dniach 20-22 listopada w Łopusznej odbędą się XII Rekolekcje Góralskie (…) dedykowane pamięci księdza Józefa Tischnera”.

Otóż nasze rekolekcje nie są dedykowane pamięci księdza Tischnera; nie są też zasadniczo poświęcone upamiętnieniu jego myśli czy osoby, dlatego nie można ich określać jako „rekolekcje Tischnerowskie” (prof. T. Gadacz). Tegoroczne rekolekcje nawiązują do jego myśli tylko w luźny i wybiórczy sposób. Chodzi mianowicie o wolność. Czy dziwi to, że „Związek Podhalan” w swoich kolejnych rekolekcjach chce nawiązać do myśli swego kapelana w 20. rocznicę jego śmierci?

Rekolekcje Góralskie nawiązywały do jego osoby od samego początku, czyli od roku 2008. Wtedy odbyły się w Szczyrku, a ich motto brzmiało: „Perciom prowdy i nadziei, po ślebode dlo cłeka”. A może zdumiewa fakt, że tegoroczne rekolekcje odbywają się w jego rodzinnej miejscowości – Łopusznej, a ich gospodarzem jest Oddział Związku Podhalan w Łopusznej? Czy może nieodpowiedni jest ich czas, bo w tym samym tygodniu (18-20 listopada) zaplanowano w Krakowie Nadzwyczajne Dni Tischnerowskie? Piszą Państwo, że przebieg naszych rekolekcji „wygląda na alternatywę (przeciwwagę?) dla Dni Tischnerowskich”. Przypominamy, że Rekolekcje Góralskie od samego początku odbywają się jesienią, a od kilku lat ich stały termin, to właśnie przedostatni weekend listopada. Po zapoznaniu się z programem Dni Tischnerowskich, jest dla nas oczywiste, że ich charakter bardzo różni się od naszych rekolekcji.

Są one w całym tego słowa znaczeniu otwarte. Zapraszamy na nie filozofów, teologów i naukowców, duchownych i świeckich, nie kierując się w żadnej mierze ich politycznymi sympatiami. Nie chodzi nam o kultywowanie czyjejś pamięci czy określonych idei, ale o prezentację autorskich koncepcji prelegentów i spełniający kryteria naukowe dialog. W tym roku tematem wiodącym jest wolność, w luźnym nawiązaniu do myśli ks. Tischnera. Nie znaczy to, że nasi prelegenci będą grzecznie rozprawiali o meandrach Tischnerowskiej koncepcji wolności. Nie gromadzimy się jako towarzystwo miłośników ks. Tischnera.

Piszą Państwo dalej: „Zaniepokojenie budzą nazwiska niektórych prelegentów rekolekcji, których tematyka ma nawiązywać do osoby i myśli ks. Tischnera. Są wśród nich postacie, których publiczne wypowiedzi stoją w sprzeczności z duchem dialogu i otwartości uosabianym przez ks. Józefa Tischnera”. Prof. T. Gadacz dodaje od siebie: „Poglądy tych osób, głoszone publicznie, pozostają w radykalnym przeciwieństwie, a nawet sprzeczności z myślą i postawą ks. Tischnera. Wiązanie powyższych osób z ks. Tischnerem stanowi zbrukanie jego pamięci”.

A więc o to naprawdę chodzi! Nie każda osoba ze znaczącym dorobkiem i tytułem naukowym, ma prawo nawiązywać w swych wypowiedziach do poglądów księdza profesora. Dlaczego? Bo ich znane skądinąd wypowiedzi nie przystają do jego poglądów, nie są zgodne z ich duchem. To bardzo ciekawa interpretacja wolności słowa. A tak przy okazji: jakim prawem podpisane pod listem osoby chcą decydować o tym, kto może wystąpić w kolejnej edycji Rekolekcji Góralskich?
Czy mają prawo zawłaszczyć wszystko to, co w życiu społecznym nawiązuje do osoby tego wybitnego myśliciela?
Piszą Państwo: „Nasze poważne zaniepokojenie bierze się stąd, że planuje się propagowanie tego rodzaju treści pod szyldem ks. Józefa Tischnera”. Odpowiadamy: naszym rekolekcjom nie patronuje ks. Tischner, lecz Związek Podhalan w Polsce im. Jana Pawła II. Nie planujemy rozpowszechniania żadnych treści nie popartych rzetelną argumentacją. Dobór rozmaitych prelegentów i ich zainteresowania wykluczają zresztą jakąkolwiek jednostronność.

Piszą Państwo: „Jako rodzina ks. Tischnera nie zgadzamy się na to, by łączyć jego osobę z tendencjami, które nazywał w swoich tekstach „religią schorowanej wyobraźni”. Ksiądz profesor krytykował tendencje wiodące do państwa wyznaniowego, ostrzegał przed upolitycznianiem i ideologizowaniem religii. Czemuż to zatroskana o wierność jego poglądom rodzina nie protestowała publicznie, kiedy to sam ksiądz Tischner angażował cały swój autorytet po stronie jednej politycznej opcji? Jak podaje w jego biografii W. Bonowicz, we wrześniu 1993 roku wystąpił w spocie przedwyborczym Kongresu Liberalno-Demokratycznego, a następnie jako „spiritus rector” zasiadał w radzie programowej Unii Demokratycznej, potem Unii Wolności. Jego publicystyka świadomie sytuowała się w nurcie laicko-liberalnym, coraz wyraźniej sympatyzował ze środowiskiem Gazety Wyborczej.

Ks. Tischner propagował ideę tzw. katolicyzmu otwartego. Co mają wspólnego z takim katolicyzmem Wasze protesty? W tym kontekście przytoczmy znamienny fragment wypowiedzi Krystiana Kratiuka: „Drodzy bracia, wytłumaczcie mi zatem, dlaczego w tak otwartych postawach brakuje postawy otwartości dla kogoś, kto na zdrowy rozum powinien być Wam przecież bliższy niż ateistyczni dziennikarze, homoaktywiści, wyznawcy innych religii czy nawet bluźniercy – dla pozostałych katolików? Dla tych katolików, którzy modlą się tak, jak modlili się ich rodzice i dziadkowie; którzy wierzą w to, co napisano w katechizmie; którzy sądzą – w zgodzie z odwieczną nauką Kościoła – że w świecie istnieje dobro i zło, a więc niektóre uczynki są obiektywnie złe” („Polonia Christiana” nr 73).

Ks. Jan Gacek – kapelan ZG Związku Podhalan
Dr Stanisław Buda".

oprac. r/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
Lechita18:06, 24 listopada 2020
Prawdziwych Górali jest, podbnie jak prawdziwych Warszawiaków - coraz mniej.
Stąd23:12, 21 listopada 2020
Do dm - Czy Szanowna Pani/Szanowny Pan dalej zachwycony "merytorycznością" kapelana ZP J. Gacka i jego idola profesora Oko? Obiecał/a Pan/Pani śledzić te "pseudorekolekcje" góralskie. Trochę będzie trudno odtworzyć sobie ten "pseudowyklad" profesora Oko - gdzieś "popłynął" w siną dal z tym potokiem obelg i oszczerstw, które z siebie wyrzucił prelegent... Czyżby jednak Związek Podhalan zachował mikroślady poczucia wstydu? Sz. Pani/Pana nie pytam o zażenowanie ani "treścią", a tym bardziej "stylem" wypowiedzi prelegenta Oko, ten zapewne nadal znajduje u Pani/Pana uznanie biorąc pod uwagę wcześniejsze Pani/Pana wpisy. Życzę dużo zdrowia, a jeszcze więcej zdrowego rozsądku.
uczennica SOKOŁA08:54, 20 listopada 2020
Przykro czytać takie negatywne doświadczenia z lekcji religii, ja dawno temu w SOKOLE spotkałam cudownego księdza, słuchaliśmy Jego lekcji z zapartym prawie że tchem, kto po drodze edukacji szkolnej z różnych przyczyn nie chodził na religię - ksiądz Rafał sprawił że chodził i to z chęcią, wiem że dziś jest gdzieś na parafii w Zakopanem,

pozdrawiam ks. RAFAŁA BREWCZYKA !!!!!!
gorolka - niefilozofka, ale Tischnera i Levinasa c07:41, 20 listopada 2020
do niedawna świat był konkretny

* chłop - chłop
* baba - baba
* flaga - Bóg, Honor, Ojczyzna,
*obrączka ? wierność po grób
*strój góralski - Rodzina, Tradycja, Honor, Praca, Bóg, Kościół
* sutanna - Bóg, Biblia, Kościół, Sakramenty, Kapłan

A dziś to folklor i widzimisię.
Dzisiejsza góralszczyzna bez ?teologii? którą za sobą niesie jest maskaradą i coraz większa grupa Podhalan, Orawiaków i Spisaków ją uprawia.
Jeśli nie wyznajesz wartości swoich przodków nie rób z siebie klauna.
dm07:32, 20 listopada 2020
do "ja''i ''stąd''

No podobny styl bo merytoryczny

Argumenty - źle
Modlitwa - źle
to może pokrzyczę na rynku to trafi do Was???
jt07:29, 20 listopada 2020
Wol­ność nie włazi w człowieka po przeczy­taniu książek. Wol­ność przychodzi po spot­ka­niu dru­giego wol­ne­go człowieka. Kiedy niewol­nik spot­ka człowieka wol­ne­go al­bo go za tę je­go wol­ność zniena­widzi, al­bo sam sta­je się wolny.
jt07:28, 20 listopada 2020
Mądrość nie po­lega na spry­cie, ale na umiejętności ob­sta­wania przy praw­dach oczy­wis­tych. Ten przet­rwa, kto wyb­rał świad­cze­nie praw­dom oczy­wis­tym. Kto wyb­rał chwi­lową iluzję, by na niej za­robić, ten prze­minie wraz z iluzją.
```07:24, 20 listopada 2020
"Wszystko zaczęło się od wpisu na Twitterze, jaki zamieścił Sławomir Cenckiewicz, dyrektor Wojskowego Biura Historycznego. ?Przykra ta rejestracja ks. Józefa Tischnera w kategorii KO i konsultanta Departamentu IV MSW... Szkoda? - napisał historyk. Wpis opatrzył fragmentem książki, wydanej przez Instytut Pamięci Narodowej.

Chodzi o publikację ?Kryptonim ?Klan?. Służba Bezpieczeństwa wobec NSZZ ?Solidarność? w Gdańsku, t. 2: I Krajowy Zjazd Delegatów?. Wynika z niej, że pod koniec lipca 1983 r. duchowny z Krakowa został ?zarejestrowany pod nr. 81208 przez Departament IV MSW w kategorii ?kandydat?, następnie KO (kontakt operacyjny - przyp. red.)?. Dalej czytamy, że w 1990 r. ks. Tischner został wyrejestrowany. Takie informacje pojawiły się w biogramie, umieszczonym w książce. Departament IV MSW wchodził w skład Służby Bezpieczeństwa. Zajmował się walką z działalnością Kościołów i związków wyznaniowych."


oj jeszcze będziecie się wstydzić Tischnera
gimpel07:18, 20 listopada 2020
ciekawa zależnoś jeśli w komentarzu konkret to od razu nie chrześcijańskie podejście, czemu tak jest, że jak merytorycznie mi brak argumentów to oskarżam o żłość i złe intencje????
Ja23:08, 19 listopada 2020
Styl wypowiedzi @dm bardzo podobny do autora postu o którym toczy się dyskusja. Czy to przypadek?
Stąd22:57, 19 listopada 2020
Kolejny, niebywale "merytoryczny" komentarz Pani/Pana dm, a właściwie odpowiedź na wpis kogoś innego - bliźniego. Żenujące są te, oględnie mówiąc, oszczędnie prezentowane "dobre maniery" strojące się wcześniej w piórka rzekomo wyznawanych chrześcijańskich wartości z deklarowaną modlitwą za inaczej myślących na czele. Poeta, ksiądz Jan Twardowski napisał: "Usłyszałem kiedyś: Tak gorliwie broniłem Boga, że trzepnąłem w mordę człowieka." Te słowa wciąż, jak widać aktualne.
Znamy się tylko z portalu19:36, 19 listopada 2020
@ Była uczennica GOSZCZA
To już nie "gimpla"?
Choćbyś nie wiem jak się podpisała, nic to to nie da.
To samo zero.
dm18:04, 19 listopada 2020
Do 'do dm'

Yyyy... to było personalnie do mnie a co merytorycznego wniosłeś/wniosłaś do dyskusji????


Yyyy..... nic?????
mama16:16, 19 listopada 2020
Byla uczennica GOSZCZA:taka właśnie jest prawda,zgadzam się w 100%
Do dm15:32, 19 listopada 2020
Chyba człowiek, podpisujący się inicjałami dm potrafi tylko obrażać. Nazwanie kogoś psem lub "jedyny ksiądz, który ma coś do powiedzenia w tej parafii", pokazują jak wiernym jesteś uczniem (lub raczej kolegą) ks. Gacka. Obrażać, obrażać, to nikt się nie zorientuję, że nie mam nic do powiedzenia. Tak to działa?
Była uczennica GOSZCZA14:13, 19 listopada 2020
W tym liceum żaden ksiądz nie miał życia na religii, żaden który głosił naukę kościoła niewygodną dla młodzieży. Wypisują się z religii? Nic nowego, przecież bycie katolikiem dawno nie jest cool. Czytając te komentarze, wiem skąd bierze się ta "cudowna" młodzież, wiem skąd w nich tyle jadu, uczą się od Was. Obrażajcie się dalej każdy wg swojej miary, kiedyś ktoś Was też osądzi...to pewne jak śmierć.
do : dm13:50, 19 listopada 2020
Może daj Kapelanowi na Msze jakieś 500 za modlitwę, zamiast samemu się modlić za innych bo nie wiadomo gdzie ta modlitwa trafi.
BEZ EMOCJI13:38, 19 listopada 2020
Kochani bracia KATOLICY. Szatan się cieszy, bo kolejny raz jesteście skłóceni. Komu służycie? Pozdrawiam.
dm11:24, 19 listopada 2020
Do Stąd


Określenia ?żałosny patos? ?poczucie wyższości?, ?niewiarygodne schematyczne spostrzeżenia? ? no jest to merytoryczne odniesienie ? poproszę cytaty i konkrety.
Buta i pogarda jest ?słusznym? zarzutem wobec merytorycznych pytań o prawo do zaskarbiania sobie prawa do decydowania kto może się powoływać na filozofa, a kto nie. Jeśli w historii myśli filozoficznej jest miejsce na Tischnera to jego wypowiedzi skądinąd liberalne tym bardziej są własnością nie Rodziny, ale ogółu społeczeństwa myślącego i stawiającego pytania. Tym samym należy zestawiać jego myślenie i napisane dzieła z innymi nurtami i poglądami, aby weryfikować siebie lub umieszczać postać profesora w konkretnym miejscy filozofii.

Jest to bezwzględna relacja z Chrystusem jeśli nawet przez radykalizm księdza odchodzi się od Kościoła ? no rzeczywiście.
Ja nikomu źle nie życzę nawet autorowi ?Stąd? natomiast Pasterz jest Jeden i jest nim Jezus Chrystus. On jest bacą, każdy ksiądz to juhas. Nie da się dwom panom służyć, takie założenie wypracowała też pewna odnoga filozofii i chyba mamy czas opowiadania się jednoznacznie za filozofią chrześcijańską bądź inną, która może mieć dobre elementy, ale pełnia jest Tylko zawsze przy Jezusie i w Kościele.

I jeszcze jedno. Psy to różnorakie stworzenia. Wiele zależy od rasy ? to rzutuje na ich charakter. Dobry i szlachetny człowiek może próbować podejść do rottweilera ? ale skutki będą opłakane, tak samo jak i do obcego psa. W imię szacunku do stworzeń Bożych jakimi są psy, proszę nie traktować ich instrumentalnie.

Z darem modlitwy za wszystkich obrażających księdza Jana.
PI.09:57, 19 listopada 2020
jak nie wiecie jaka jest sytuacja to nie piszcze głupot i nie strugajcie kozaków
Maria08:16, 19 listopada 2020
Związek Podhalan niech zajmie się folklorem, a księża nauczaniem zgodnym z ewangelią , pamiętając że ciemnota i analfabetyzm dawno przestały istnieć.
Póki co tylko ks. Tischner to dostrzegał.
wszystko o "głupie" zdjęcie07:03, 19 listopada 2020
@ Lelek
Twój tekst jest "przerażająco głupi", właśnie "rozwiałeś wszelkie wątpliwości"
To ostatnie zdanie listu dokładnie oddaje istotę filozofii księdza "filozofa".
Wreszcie zostało powiedziane wyraźnie, że "król jest nagi".
Stąd00:19, 19 listopada 2020
Do dm: Szanowna/y Pani/e, ja z kolei pamiętam kazania ks. Gacka zupełnie podobne do tego listu - wygłaszane z żałosnym patosem, wyraźnym poczuciem wyższości nad tymi bliźnimi, którzy stali lub siedzieli naprzeciw ołtarza, pełne gładkich, pustych i niewiarygodnie schematycznych "spostrzeżeń" - gdyby tak miała wyglądać filozofia, to "sophia" - mądrość w jej nazwie spaliłaby się ze wstydu. Pamiętam butę i wręcz pogardę dla innych, inaczej myślących, która dobrze się ma też w tym liście - więc gdzie tu chrześcijańska wierność Ewangelii i przykazaniu miłości Boga i Bliźniego? Słucham innych, byłych uczniów, którzy zrezygnowali z katechezy, a nawet odeszli z Kościoła przez kontakt z tym księdzem - czy tak postępuje Dobry Pasterz, czy to jest naśladowanie wzoru Dobrego Pasterza Chrystusa, który kochał swoje owce i dbał o nie aż do końca? To robi ks. J. Gacek? Te jego słowa pełne złości, chęci poniżenia drugiego człowieka, pełne manipulacji i wręcz kłamstwa, to są słowa pasterza, który uspokaja owce i prowadzi je bezpiecznie drogą prawdy i światła nawet przez ciemną dolinę. Te słowa nie łączą, one judzą i dzielą. Ksiądz J. Gacek jest kapelanem ZP, cóż ktoś go wybrał, komuś odpowiada taki styl "pasterzowania", ale jak widać wiele "owieczek" ma już tego dosyć, więc może dobrze zrobi takim "pasterzom" jak ks. J.Gacek, gdy obudzi go pewnego dnia cisza i pustka w pełnym dawniej"kosorze". I jeszcze jedno, psy są szlachetnymi stworzeniami, moźna je zrozumieć, gdy szczekają, pod warunkiem, że jest się dobrym i szlachetnym człowiekiem - one to czują, tak jak czują złego człowieka i uciekają i bronią się, gdy on na nie "warczy", a nie mówi do nich.
piotr23:44, 18 listopada 2020
CHCIAŁEM JESZCZE COŚ MĄDREGO NAPISAĆ PRZEED SNEM ALE MOJA GŁUPOTA NIE POZWALA.
życzę TOBIE Łukasz i TOBIE Janie POJEDNABIA.
WSPÓLNEJ MĄDROŚCI
a my wszyscy Górale ją uszanujemy
Chwila22:57, 18 listopada 2020
Dlaczego się dzielimy, nie pomyśleliście, że ktoś obcy ma w tym interes...Jedna i druga strona... pomyślcie choć chwilę dla dobra Polski.
Lelek21:57, 18 listopada 2020
Przerażająco głupi tekst, aż trudny do komentowania. Końcowy cytat jest tego najlepszym dowodem. Proponuję ZP zrezygnowanie z kapelana, który ma kłopoty z rozróżnieniem dobra od zła, a także czytania ze zrozumieniem krótkich tekstów. Jest takie powiedzenie: lepiej milczeć i wydawać się mądrym, niż odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości. Właśnie wybraliście drugą opcję.
Na koniec, jeśli rekolekcje nie mają nic wspólnego z XJ.T., to skąd ich nazwa? Możecie swoje spektakle niechęci do bliźniego nazwać np. Cyrk góralski, nikt się do tego nie przyczepi.
Cinek21:17, 18 listopada 2020
Jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo że chodzi o pieniądze dot. jednej i drugiej strony
młody20:29, 18 listopada 2020
Popieram "dziadka", dla młodych wykształconych pasi zasada "róbta co chceta".
piotr20:23, 18 listopada 2020
02.04.2005
LUDZIE GDZIE WY WSZYSCY JESTEŚCIE, GDZIE WASZE OBIETNICE POJEDNANIA, DIALOGU, WYROZUMIAŁOŚCI DLA DRUGIEGO CZŁOWIEKA, WYBACZENIA, WYRAŻANIA SWOICH RACJI POKOJOWO. KULTURY, GÓRALSKIEJ GOŚCINNOŚCI, pytam jako jeden z wielu słuchaczy ŚW. JANA PAWŁA II gdzie? KSIĘŻA, RODZINA, WSZYSCY WYPOWIADAJĄCU SIĘ, PREZESI gdzie Wasze Sumienia i Pokora?
Ja20:17, 18 listopada 2020
Jak to mawiał ks Tichner nie jeden przez złego proboszcza odszedł od kościoła. Dziś to mamy przez ks J.Gacka. uczniowie odchodzą od religii A członkowie ZP od zwiazku
dm19:49, 18 listopada 2020
Ks. Jan Gacek - ksiądz rzymskokatolicki, człowiek oczytany i elokwentny było mi dane słuchać jego kazań w latach 2012-2014 w NT gdy był tam jako wikariusz. Był wtedy jednym z dwóch wikarych, którzy tam przyszli i tylko w ich kazaniach był sens i logika tego co mówili. Kazania ks. Jana były przemyślane i przedstawiały zawsze zabarwienie filozoficzne. Pamiętam jedno z kazań, które wygłosił w Boże Narodzenie, gdzie postawił granicę pomiędzy cywilizacją Boga i postmodernistyczną cywilizacją nicości. Pamiętam kazania na Gorzkich Żalach, gdzie mówił o grzechach, wtedy jeden z moich przyjaciół przeżył nawrócenie. Poszedł od niechcenia na którąś naukę z kolei, później był na każdej i po kilku latach poszedł do spowiedzi.
I znowu mamy księdza Jana od ubiegłego roku. Kazania jak zwykle świetnie przygotowane, ciekawe, jedyny ksiądz, który ma coś do powiedzenia w tej parafii. I nie stawia siebie w swoich rozważaniach jak niektórzy. Pamiętam kazanie, gdy mówił w ubiegłym roku w jedna z niedziel o godności jaką ma człowiek. Mówił, ze nikt tej godności nie niszczy, jak każdy swoją , gdy wybiera nie Boga. Całe popołudnie to był temat wiodący u nas w domu i w pracy też o tym rozmawialiśmy.
Mój chrześniak jest uczniem ks. Jana. Tak budzi kontrowersję wśród młodzieży po przez swoją bezkompromisowość i jednoznaczność w tym co mówi i jakie stanowisko prezentuje. A dziś jak mówi mój chrześniak tylko wystarczy byle pretekst, aby młodzi się zwalniali i tłumaczyli sobie życie bez Boga i nie liczenie się z Kościołem.

Księże Janie Boga w sercu i na i na ustach, a Tischnery i wszyscy, którzy z zazdrością patrzą na tych, którzy mają coś do powiedzenia niech ujadają dalej. Psy jak szczekają, też nikt nie wie o czym.
Modlitwą obejmuję śp. księdza Józefa Tischnera, oby Bóg był dla niego miłosierny. Modlę się również za Jego Rodzinę. Rekolekcje obiecam śledzić.

dm
Alik19:42, 18 listopada 2020
To Tischner miał siostrę?
nowotarżanka19:09, 18 listopada 2020
Tę odpowiedź serio pisał ksiądz? Nie wierzę :). Takim językiem? Z nieskrywaną niechęcią, napastliwością?

Zrozumiałam z tego tyle: jak popierasz stanowisko rodziny Tischnerów (a ja popieram), jak nie daj Bóg szanujesz i pamiętasz takich ludzi jak Geremek, Mazowiecki, Kuroń (a ja pamiętam i szanuję) - związanych z Unią Demokratyczną, to wypad! Rekolekcje nie dla ciebie "lewaku" - cokolwiek to znaczy:). Ksiądz Gacek i ten drugi pan na pewno zadowoleni z siebie. Ależ odpowiedzieli, dowalili aż takim jak ja w pięty poszło ;)

No cóż....pozostaje mi tylko "pogratulować" Związkowi Podhalan takiego kapelana.
Maks18:48, 18 listopada 2020
Mamy nadzwyczajną kastę sędziów, teraz takie aspiracje ma nadzwyczajna kasta Tischnerów. Ludzie ! Pycha to jeden z grzechów głównych. Trochę pokory.
Klos18:45, 18 listopada 2020
Rodzince się w główkach poprzewracało , trudny przypadek ale takich jest dużo , moda mija i czas płynie dalej .Za sto lat to nikt nie wspomni o braciszkach i siostruni nawet w Łopusznej.
dziadek17:56, 18 listopada 2020
Nie dziwie się rodzinie księdza Tischnera, że tak zareagowała. Ksiądz Tischner już ponad 20 lat temu przewidział, że dzięki takiej polityce Kościoła świątynie zaczną pustoszeć, że trzeba zmienić kierunek. Przestać dzielić, wykluczać, piętnować. Szukać pomostów, porozumienia. Patrzeć z pokorą na świat, a nie żądać pokory od ślepo patrzących wiernych. Znamiennym jest przykład abp Jędraszewskiego. Czy sądzicie że obecni ludzie młodzi, wykształceni będą z pokorą słuchać despotycznych wypowiedzi kogoś takiego? Albo słuchać księdza biznesmena Rydzyka? Nie, po prostu odejdą, albo nawet nie zdążą przyjść .
Byłoby zrozumiałe17:52, 18 listopada 2020
A wystarczyło tak dziś modne wśród wyznawców zdemolowanego
"kościoła otwartego', krótkie - wypi ....
Nagonka17:27, 18 listopada 2020
Chyba że jest nagła potrzeba DZIELENIA KATOLIKÓW i partykularne interesy ugrupowań
politycznych i partyjna lojalność. Liczy się siła wpływu, jaką posiada dana grupa,
a standardy traktowania innych osób uzależnione są od przynależności grupowej.
LudzikUSA17:12, 18 listopada 2020
szanowni Lopusznianie sami opowiedzcie sie kto Wam blizszy ONI czy ON
Zasmucony16:55, 18 listopada 2020
Czytając komentarze autorów: góral, Piotr skarga Oskar ( nawet nazwiska nie potrafi napisać ) Lewactwo i tyle, podhalanin, można zauważyć różnice w treści z autoram; i Góral, oko , sympatyk. ,,Zło zwyciężaj dobrem'', ,,nienawiść miłością'' Czegoś tam brakuje z tego przesłania pierwszym wymienionym autorom. To taki osobisty komentarz.
P.s Radzę czytać ze zrozumieniem a póżniej komentować.
niznany16:49, 18 listopada 2020
To jest oficjalna odpowiedź Związku Podhala? Poziom tragiczny. Jak tacy ludzie mogą organizować rekolekcje? Odpowiedź ZP jest na poziomie obrażonej nastolatki do chłopaka ...to są wykształceni ludzie?
Zatroskany16:39, 18 listopada 2020
Pomijając treść listów najbardziej zasmuca, że Związek Podhalan o tradycjach patriotycznych i religijnych reprezentuje takiego pokroju kapelan. ,,Ni to ksiądz, ni to góral'' Będzie przewodnikiem do upadku Związku. Po spotkaniu z nim odchodzą uczniowie z lekcji religii ( wpis ucznia ), opustoszeją kościoły, a i coraz mniej będzie członków Związku Podhalan. Aby piastować taką funkcję to musi się mieć autorytet i być CZŁOWIEKIEM To tak ku przestrodze Zarządowi Związku.
Brrr16:32, 18 listopada 2020
Kapelan ksiądz za przyczyną którego uczniowie rezygnują z uczeszczania na lekcje religii ???. Kapelanie ! Owce ci uciekają ! Stado coraz mniejsze ! A ty listy piszesz ? Zamiast starać się łączyć dzielisz ? Larum grają ! Trzeba działać ! Owce do kosora spędzać ! A ty ??? P.s larum nie jest do tańca. Na wszelki wypadek piszę abyście oba kapelani z Władysławem przypadkiem w tany nie poszli.
piotr16:26, 18 listopada 2020
O!!!!!!!! JUŻ SIĘ ROZPOCZĘŁY " REKOLEKCJE" TYLKO ZDALNIE

BÓCIE SIĘ BOGA LUDZIE
podhalanin15:43, 18 listopada 2020
Noreście ksiądz im dobrze odpowiedzioł, jak im nie pasujom te klimaty to zawse mogom wrócić do krakowa. Tam ich lajkoniki bedom słuchać, jak bedom płakać o wolności. A jak zył ks. Tischner to jesce nik nie wiedzioł o zodnym lgbt i innych fikołkach.
wyszło szydło...15:43, 18 listopada 2020
1)"...ale o prezentację autorskich koncepcji prelegentów i spełniający kryteria naukowe dialog.."
A Ja myślałam,ze w Rekolekcjach zawsze chodzi o głoszenie EWANGELII,
2)" ..Nie znaczy to, że nasi prelegenci będą grzecznie rozprawiali o meandrach Tischnerowskiej koncepcji wolności..."
Bo grzeczność i kulturę osobistą ma się (albo jej się nie ma) we krwi ;)
Pojołem14:45, 18 listopada 2020
Teroz juz wiym ło co chodziło rodzinie i.. wcole sie jyj nie dziwiym.
Góral14:44, 18 listopada 2020
Trochę to śmieszne, trochę żałosne. Przeczytałem list rodziny i z tego co rozumiem to rodzinie chodzi o nie łączenie ich zmarłego członka z ideami reprezentowanymi przez zaproszonych prelegentów. Autorzy odpowiedzi chyba czytali jakiś inny list. Zamiast pisać odpowiedź nie na temat, może wystarczyłoby uszanować wolę rodziny? Osobiście też nie życzę sobie żadnych skojarzeń z PiS oraz ich duchownymi, jak również z innymi sfanatyzowanymi przedstawicielami kościoła. Chyba mam prawo? I dziwię się że Zwiazek Podhalan godzi się na takich gości którzy jednoznacznie obniżają estymę Związku ze względu na kontrowersyjne poglądy które głoszą publicznie. Po co to Związkowi? Nie rozumiem. A po co pisanie tych odpowiedzi? Nie można zadzwonić, umówić się, porozmawiać przy stole? Skąd ta skłonność Polaków do niszczenia wszystkiego co dobre?
uczeń14:40, 18 listopada 2020
Pozdrawiamy ks. Gacka. To dzięki Niemu wypisaliśmy się z religii i przestaliśmy chodzić do kościoła. Wiemy, że po rozmowie z ks, Tischnerem niejeden wrócił, a nawet się nawrócił.
Czy rodzina ks. Tischnera może nam wskazać jakieś strony z Nim związane, akcje itp. bo chcielibyśmy wrócić do DOBREGO KOŚCIOŁA.
Wiyrchowy14:40, 18 listopada 2020
No tylko pogratulować ZG ZP takiego kapelana. Brawo. Jeśli rekolekcje mają nawiązywać do myśli Tischnera tyko w luźny i wybiórczy sposób, to od razu zrezygnujcie z jego patronowania, bo szkoda czasu. Ciekawe czy Zarząd Główny ZP ma jakiś wpływ na wybór prelegentów, czy to autorska wizja Ks. Gacka, chyba trochę oderwanego od rzeczywistości. Czy naprawdę największym problemem, zagrożeniem i najważniejszym tematem teraz dla Górali jest LGBT i gender?
Dzięki Bogu nie muszę w tym brać udziału
oli14:24, 18 listopada 2020
Brawo dla rodziny Tischnera,teraz może Soros sypnie groszem i Trzaskowski przyjedzie z wizytą.
BART14:22, 18 listopada 2020
Nie pod szyldem ??? To w jakim celu wykorzystuje się zdjęcie ,bez zgody autora, pisze się program REKOLEKCJI, któremu w tej obronnej wypowiedzi się zaprzecza? Był cel, była idea, a teraz zaprzeczenie, że niby niewinnie się coś wymknęło spod kontroli
pol14:19, 18 listopada 2020
A może już zawłaszczyli sobie całą Łopusznę?Niedługo nie będzie nam wolno czytać poematów Mickiewicza albo co gorsze Orkana,bo się odezwią ich spadkobiercy.Ośmieszyli samych siebie,po co się wtrącać w politykę,to nikomu ,nic dobrego nie wróży.
Lewactwo i tyle.14:17, 18 listopada 2020
Widać jaki nurt rodzinka prezentuje. Po prostu zciągnąć plakaty i już nic nie robić pod protekcją tego lewackiego księdza i jego rodziny. Wziąść dzieci z jego lewackich szkół i posprzątane. Braciszek mu zafunduje odejście w zapomnienie. Brawo.
Mimi14:08, 18 listopada 2020
"Nie gromadzimy się jako towarzystwo miłośników Tischnera..", to po co dawaliście Jego zdjęcie na plakaty?? Miłośnicy tak nie robią.
do : Oskar14:00, 18 listopada 2020
Pomodlę się za Ciebie o wszelkie Dobro.
Zibi13:56, 18 listopada 2020
I potem dziwicie się drodzy księża, gdzie są wierni..ile złości i zaciekłości jest w tej wypowiedzi. .
ZochazKrakowa13:49, 18 listopada 2020
To do organizatorów: może czas zmienić nazwę rekolekcji na coś bardziej adekwatnego do dzisiejszych czasów - i problemów nie będzie. Aha i jeszcze bezprawnie wykorzystane zdjęcie prof. J. Tischnera, autorstwa p. M. Gromady - a o tym jakoś organizatorzy nie mówią! To chyba podchodzi pod łamanie prawa autorskiego...
ja z tutela13:36, 18 listopada 2020
Mój syn w tamtym roku szkolnym ( w znanym liceum)miał religię z
KS. Gackiem. Chłopak który jest ministrantem, lektorem po każdej religii przychodził oburzony. Połowa klasy wypisala się z religii. Mój syn tylko dlatego że był przez nas wychowany tak a nie inaczej - chodził na nią i jak mu poradziłem jednym uchem wpuszczał a drugim wypuszczał "rewelacje" księdza. Po lekcjach religii z w/w księdzem nie chce już chodzić do kościoła . Dyrekcja goszcza zamiast rozwiązać problem - zdziwiona była czemu nie chcę chodzić na religię. Niestety jesteśmy całą rodziną członkami ZP- organizacji które scala wioskę, promuje goralszczyznę jak również powiązanie religii z życiem górali. Po wypowiedzi księdza Gacka, po tym kogo zaprosili na rekolekcje jestem zbulwersowana. Nie dziwię się synowi że był oburzony lekcjami prowadzonymi przez tego człowieka i żałuję że nie interweniowalam w szkole. Mam nadzieję że Oko, Jędraszewski i inni ... - udział w rekolekcjach- inie są finansowani z moich składek członkowskich - jeśli tak to jest ostatni rok udziału naszej rodziny w ZP.
szuser13:28, 18 listopada 2020
A kto to jest ks. Gacek? Napisał coś poważnego?
Nowotarżanka13:27, 18 listopada 2020
Do Nowotarżanin - proponuję stuknąć się w głowę!
Oskar13:18, 18 listopada 2020
Super odpowiedz rodzina Tisznerów uważa że może wszystkim narzucać w swoją wizję swiata . Od lat sympatyzuja ze środowiskiem Szechtera i zatqardziałych liberałów. Rekolekcje odbywają się od 12 lat. Im bardzo by odpowiadał jako prelegent Żakowski i ks. Sowa !!
w punkt13:06, 18 listopada 2020
bardzo mądra odpowiedź
nowotarżanin12:59, 18 listopada 2020
OKO i Jędraszewski to są nasi góralscy przedstawiciele tylko czy ktoś się pytał NAS Górali czy ci dwaj wymienieni mają przyzwolenie by nas reprezentować i siać nienawiść pomiędzy ludżmi proponuję zebrać się przed kościołem i im podziękować
Piotr Skarga12:50, 18 listopada 2020
Dzielny kapłan...............
sympatyk, pewnie lewak bo myślę inaczej12:46, 18 listopada 2020
No i tu mamy typowy przykład rozmów o ks. Tischnerze nie znając Jego ani Jego tekstów. Nieumiejętna i pozbawiona logiki próba tłumaczenia się. Kiedyś kapelanem Związku Podhalan zostawało się za zasługi, dzisiaj wystarcza próba mówienia góralszczyzną,a co gorsza umiejętność zaogniania konfliktów i skłócania. Szkoda. Jestem od dawna sympatykiem ks. Tischnera i cieszy mnie jedno, że Jego myśli wciąż jednoczą dobrych i wspaniałych ludzi. Ksiądz Gacek z pewnością tego nie potrafi, wiem że Związek nie może go odwołać ale przynajmniej kontrolujcie, bo skłócicie górali jeszcze bardziej.
Alik12:40, 18 listopada 2020
Bardzo luźno związane... tj. bez zgody autora zdjęcia, bez kontraktu z rodziną...
ski12:35, 18 listopada 2020
no to się zaczęło
kuba12:29, 18 listopada 2020
chętnie podrzucę obydwu stronom góralskie ciupaski...
jak gdyby nie było ważniejszych problemów w naszym życiu i w Polsce.
oko12:28, 18 listopada 2020
To jeszcze raz bo ks.Jan Gacek i Dr Stanisław Buda podpisani pod listem - odpowiedzią jak widać nie potrafią czytać ze zrozumieniem. Rodzina Tischnerów napisała: "Zaniepokojenie budzą nazwiska niektórych prelegentów rekolekcji, których tematyka ma nawiązywać do osoby i myśli ks. Tischnera. Są wśród nich postacie, których publiczne wypowiedzi stoją w sprzeczności z duchem dialogu i otwartości uosabianym przez ks. Józefa Tischnera. Sytuują się także na antypodach ?świata ludzkiej nadziei?, którego wizję starał się budować ks. Józef Tischner. Ks. prof. Dariusz Oko wznieca nienawiść do osób homoseksualnych, a jego ideologiczna batalia przeciw ?genderyzmowi? nosi znamiona obsesji. Publikacje ks. prof. Andrzeja Zwolińskiego skupiają się głównie na apokaliptycznych zagrożeniach płynących ze świata. Uproszczona wizja współczesności, którą przedstawia ks. Zwoliński, przepełniona jest lękiem i radykalną niechęcią wobec wszystkiego, co nie jest nominalnie katolickie. Także wypowiedzi arcybiskupa Marka Jędraszewskiego trudno uznać za ?tischnerowskie? z ducha, bo zamiast podejmować dialog z ludźmi inaczej myślącymi zajmuje się piętnowaniem wrogów, wśród których obok osób LBGT znaleźli się ostatnio single i singielki.Nasze poważne zaniepokojenie bierze się stąd, że planuje się propagowanie tego rodzaju treści pod szyldem ks. Józefa Tischnera. Nie ma żadnych podstaw, by przypisywać mu takie przekonania.Przypomnijmy, że ks. Tischner przestrzegał przed zideologizowaniem religii. W słynnym tekście "Religia schorowanej wyobraźni" pisał o zagrożeniu dla Kościoła, które wiąże się z jego upolitycznieniem i resentymentalnym zamknięciem na świat. "Czym jest dla ?schorowanej wyobraźni? Kościół? Jest instytucją, która legitymizuje lub odmawia legitymizacji. Kiedyś instytucja ta wkładała korony na głowy władców. Dziś czasy się zmieniły, ale jakaś legitymizacja wciąż jest możliwa. Trzeba się więc trzymać blisko Kościoła, pokazywać się wśród świętych figur, w dobrym towarzystwie pokutujących i pielgrzymujących. Legitymizacja ma jednak również drugą stronę: wiąże się z delegitymizacją. Instytucja legitymizuje i delegitymizuje.
(?)
O Kościele mówi się dużo, chwali się Kościół, kadzi się Kościołowi. Ale im więcej mówi się o Kościele, tym dalej się jest od Kościoła. (?) W gruncie rzeczy Kościół, o którym się mówi, nie jest ?katolicki?, czyli ?powszechny?. Jest to Kościół mniej lub bardziej partykularny. Najpierw inny niż Kościół ?katolików otwartych?, ?Europejczyków?, ?żydomasonów?, ?liberałów?. ?Inny? znaczy nie tylko, że odrębny, ale znaczy, że ?lepszy?. My pokazujemy prawdziwy Kościół! Po wtóre: nie jest to Kościół apostolski. Byłby apostolski wtedy, gdyby apostołował, ale on - wbrew pozorom - nie apostołuje. On ?mówi swoje? i czeka, aż inni przyjdą, posłuchają i przyłączą się. Ten Kościół staje się coraz bardziej Kościołem ?ideologii religijnej? - ideologii, której zadaniem jest ?demaskacja?. I po trzecie: nie jest to Kościół łaski. Jest to raczej Kościół moralnych potępień, od których nie ma ucieczki. Oczywiście, ten Kościół nie przeżywa żadnego kryzysu, kryzys przeżywa ?Kościół zachodni? (J. Tischner, Religia schorowanej wyobraźni, w: tenże, W krainie schorowanej wyobraźni, Kraków, Znak 2002, s. 11).
Ks kapelan nie apostołuje ?Mówi swoje?. Ks kapelan stał się przedstawicielem ?ideologii religijnej? i brak ks kapelanowi łaski. Jest ks. kapelan "specjalistą" od moralnych potępień.
Anna12:23, 18 listopada 2020
Totalne niezrozumienie listu rodziny, podszyte przekonaniem, że ja wiem najlepiej...
górol12:18, 18 listopada 2020
w końcu , ktoś powiedział prawdę lewakom w twarz , bez chorej udawanej , poprwaności politycznej . Brawo !!!
Protestuję12:15, 18 listopada 2020
Tradycja tych rekolekcji od samego początku była jednoznaczna: pochylenie się nad myślą Księdza Tischnera. Teraz organizuje się pod tym samym szyldem coś dziwnego a organizatorzy wprost deklarują że "Nie gromadzimy się jako towarzystwo miłośników ks. Tischnera."!!! A więc mamy tu jasność! Jest to nieuprawniona uzurpacja! Czy można tak podeptać zdanie Rodziny?!
i tyle!12:08, 18 listopada 2020
"Nie gromadzimy się jako towarzystwo miłośników ks. Tischnera." - to zmieńcie szyld!!!
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas