Łukasz Dłubacz: Nie wykluczam, że kiedyś za to zapłacę, ale warto podejmować ryzyko - podhale24.pl
Sobota, 4 maja
Imieniny: Floriana, Moniki, Grzegorza
Rabka Zdrój
Clouds
15°
Wiatr: 2.16 km/h Wilgotność: 76 %
Clouds
16°
Wiatr: 2.16 km/h Wilgotność: 63 %
Clouds
16°
Wiatr: 1.512 km/h Wilgotność: 78 %
Clouds
16°
Wiatr: 0.18 km/h Wilgotność: 80 %
Clouds
11°
Wiatr: 3.024 km/h Wilgotność: 78 %
Clouds
Wiatr: 4.14 km/h Wilgotność: 71 %
Jakość powietrza
42 %
Nowy Targ
44 %
Zakopane
34 %
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 21 | 42 %
Zakopane
Dobra
PM 10: 22 | 44 %
Rabka-Zdrój
Bardzo dobra
PM 10: 17 | 34 %
29.12.2014, 20:11 | czytano: 5454

Łukasz Dłubacz: Nie wykluczam, że kiedyś za to zapłacę, ale warto podejmować ryzyko

NOWY TARG. Od kilku lat Miasto zajmuje się odzyskiwaniem podatku VAT od wykonanych inwestycji. Część kwot została zakwestionowana przez Urząd Skarbowy i Nowy Targ musiał zwrócić kilka milionów zł. Jak zapewnia skarbnik Łukasz Dłubacz - gra jest warta świeczki. Miasto nie tylko weszło w spór z fiskusem, ale i zatrudniło jedną z najlepszych firm konsultingowych na świecie.

zdj. Piotr Twardowski
zdj. Piotr Twardowski
W sumie do kasy nowotarskiej wpłynęło z tytułu odzyskanego podatku VAT ok. 14 mln złotych. Nakazano zwrot 4 mln zł.

- Prowadzimy proces odzyskiwania VAT od roku 2008. To proces bardzo skomplikowany. Przyznaję, że podejmujemy wiele nowatorskich rozwiązań. Z nie wszystkimi Urząd Skarbowy się zgadza. Dlatego odwołujemy się i będziemy chcieli te sprawy wyjaśnić przed wyższymi organami administracyjnymi. Prowadzone są dwa postępowania. Chcę przypomnieć, że w przypadku gmin - odzyskanie VAT nie jest takie czarno-białe jak w przypadku firm. Ale będziemy nadal prowadzić spory z Urzędem Skarbowym. Sprawa oprze się co najmniej o Wojewódzki Sąd Administracyjny. Przewiduję, że będzie się to ciągnęło długo i stąd decyzja o wynajęciu firmy doradczej PricewaterhouseCoopers, która jest jedną z najbardziej renomowanych na świecie - tłumaczył podczas posiedzenia Komisji Budżetowej skarbnik.

Informacja, że o 100 tys. zł zwiększone mają zostać wydatki przeznaczone na wypłatę wynagrodzenia dla firmy PwC zajmującej się postępowaniami administracyjnym w zakresie odzyskania na rzecz miasta zapłaconego podatku VAT - wywołała dyskusję wśród radnych.

Skarbnik tłumaczył, że kwota ta związana jest z odzyskanym przez Miasto podatkiem za lata 2010-2012. - Zgodnie z zawartą umową, firma otrzymuje wynagrodzenie w wysokości 8,5 procent od kwoty odzyskanego podatku. Inne firmy nie dają takiej gwarancji, oni biorą wynagrodzenie od rezultatów, więc PwC też ponosi pewne ryzyko - argumentował Łukasz Dłubacz.

Przewodnicząca Komisji Budżetowej zakwestionowała konieczność wynajęcie firmy doradczej. - Nie może się tym zająć pracownik Urzędu Miasta? Nie macie odpowiednich ludzi? Trzeba wynajmować tak drogą firmę zewnętrzną? - dopytywała Bogusława Korwin.

- Udało mi się wynegocjować jedną z najniższych stawek. Inne podmioty płacą więcej, niż 8,5 procent. Już odzyskaliśmy 5 milionów. Gdybyśmy nie wynajęli PwC nie mielibyśmy tych pieniędzy. W tej sytuacji chyba zapłacenie niecałych 10 procent od tej kwoty wydaje się opłacalne - bronił koncepcji skarbnik. - Zajmuję się tym tematem od pewnego czasu i nie jestem laikiem. Ale to jest bardzo skomplikowana procedura i zwykły pracownik nie jest w stanie tego ogarnąć. Uważam, że dobrze się stało, iż mamy taką umowę, bo ta firma pracuje nad tym, by jak największą kwotę dla nas odzyskać - dodał.

Radny Janusz Tarnowski nie był przekonany, co do szczególnych zasług skarbnika. Jak mówił - poziom procentowy zawarty w umowie zależy od kwoty o jaką toczy się bój. - Inne gminy mając mniej inwestycji otrzymałyby zapewne wyższy procent jako warunek zatrudnienia firmy. Nasza gmina zrealizowała więcej inwestycji stąd niższy poziom procentowy - mówił.

Janusz Tarnowski zapytał skarbnika, czy nie boi się, że prowadzone działania uderzą w niego rykoszetem i zostanie mu postawiony zarzut naruszenia dyscypliny finansowej. - Nie wykluczam, że kiedyś za to zapłacę, ale warto podejmować ryzyko - odpowiedział Łukasz Dłubacz.

s/
Reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Zobacz także
komentarze
EE14:15, 1 stycznia 2015
dajcie pani Korwin tą sprawę ona ją na pewno schrzani /.../. Sprawą zajmują się profesjonaliści i niech robią swoje.A jeszcze raz pani Korwin na pewno urwała się z CHONKIIIIIIIII
miescka09:32, 31 grudnia 2014
do BG@- a do tego jeszcze sprawa VAT w gminach to już horror, z tego zadania można odliczyć, z innego nie. Zgadzam się w całej rozciągłości Tobą, a p. przewodnicząca niech się douczy bo te 10 mln zwrotu to pokaźna kwota. Gratulacje Panie Skarbnik!!! Tak dalej!!!!!!!! Popieram odważne działania! a kto nie miał do czynienia z US to jeszcze może się przekonać. Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!
BG17:52, 30 grudnia 2014
Cała ta sprawa potwierdza, że mamy w Polsce bardzo złej jakości prawo. Przepisy są niejednoznaczne, nieprecyzyjne, zawiłe, a zdarza się nawet że sprzeczne ze sobą. Gdy z tekstu ustawy nie wynika jednoznacznie, co ustawodawca miał na myśli, podatnicy są narażeni na ryzyko, że urzędy skarbowe zakwestionują ich rozliczenia. Zaczynają się liczyć interpretacje, a nie suchy tekst przepisu. Lepsza, sprytniejsza interpretacja ma szanse z czasem się upowszechnić i stać się oficjalną wykładnią. To jest rola firm konsultingowych, zatrudniających całe zespoły prawników i ekonomistów wyspecjalizowanych w tej dziedzinie. Pan Dłubacz mógł oczywiście przyjąć "bezpieczną", to znaczy korzystną dla budżetu państwa, interpretację przepisów i nie żądać zwrotu tych 14 mln naliczonego VAT-u. Wtedy nie musiałby wynajmować firmy doradczej, zmieniać w budżecie wynagrodzenia dla PWC i narażać się na falę powierzchownej krytyki. Ale wtedy Nowy Targ NIE MIAŁBY TYCH MOŻE 14 A NA PEWNO 10 MLN ZŁOTYCH, poszłyby one do budżetu państwa. Jeśli ktoś nie zna ustawy o VAT nie powinien tu w ogóle zabierać głosu, bo nie ma bladego pojęcia o czym się wypowiada.
I jeszcze jedno, za rok będziemy wybierać POSŁÓW, których NAJWAŻNIEJSZYM ZADANIEM JEST TWORZYĆ PRAWO, dobre, spójne, porządnie napisane, zrozumiałe dla przeciętnego obywatela. Nie oceniajmy ich wg tego, ile który "załatwił" dla regionu, bo nigdy się dobrego prawa nie doczekamy.
Dobromir15:35, 30 grudnia 2014
Pani Korwin przewodniczącą komisji budżetowej? to niechaj chociaż się nie wypowiada, bo obciach wielki.
tutejsy , ale nie swój14:53, 30 grudnia 2014
Dłubacz ma cały sztab ludzi , urzędasów , siedzą obstawieni papierami , a jak by tak oni zamiast tej firmy zewnetrznej zajęli się tym ...."odzyskiwaniem" podatku , to co przepracowaliby się , czy co ? Mnie się wydaje ,że na tyle klasy prózniaczej , to powinni sami na siebie zapracować. To nie wykorzystana armia darmozjadów . Myślę jednak ,że nowy burmistrz zrobi z tym tematem trochę porządku . Nie będzie tylko oszczędzał na sobie przez to ,że nie zatrudni kolejnego darmozjada w postaci wiceburmistrza jak to robił nieudzaczni MF.Wierzę w nowego włodarza miasta , obym się tylko kolejny raz nie zawiódł .
millenium14:23, 30 grudnia 2014
Dłubacz zejdź już ze sceny. Dość mamy już ciebie. Pani Korwin ma całkowitą rację. Oby wynikiem jej kontroli było usunięcie takiego skarbnika.
gniewko12:59, 30 grudnia 2014
~do baciok
faktycznie coś może być na rzeczy, może jakiś procencik?
baciok@11:34, 30 grudnia 2014
Tak się zastanawiam jaka jest filozofia w odzyskaniu podatku vat. Jest cały katalog inwestycji które są tym objęte. Wystarczy kumaty urzędnik z dobrą znajomością matematyki i po sprawie. Tak sledze lokalne Gminy , niektóre odzyskały vat ale jest to wszystko objete jakąś taką zmową milczenia. Coś zdaje się ż tu mogą być kręcone grube lody na styku samorządy- firmy zaangazowane. Nie spotkałem sie nigdzie z przetargiem na tego typu usługi, a śledzę na bieżąco wszystkie przetargi Gmin podhalańskich.
fjakier09:20, 30 grudnia 2014
Kpina! W państwie prawa trzeba walczyć o zabrany niezgodnie z prawem podatek. Albo się należy i trzeba go zapłacić albo nie.
@Naczelny Naczelnik ma rację.
adś08:58, 30 grudnia 2014
I zacznie się jazda z p. Korwin osoba całkowicie nie kompetentna opanowała prę kont i myśli, że zna się na ekonomii, ale wcale się nie dziwię bo gdzie mogła się nauczyć.
do: Bolo08:47, 30 grudnia 2014
"zwykły pracownik nie jest w stanie tego ogarnąć" śmiech mnie ogarnia.
Od czego oni są? Zapisać ich na szkolenia, kupić kilka książek i niech się uczą.
Najlepiej komuś zapłacić ( nie ze swoich) , ktoś wykona za nich pracę a później się chwalą że oni tacy "mądrzy" nie do zastąpienia.
Nie ogarniam tego.
Naczelny Naczelnik08:14, 30 grudnia 2014
Jeszcze nikt nie wygrał z fiskusem w tym kraju. Oprócz tych którzy wyjechali za granicę ....
Bolo07:36, 30 grudnia 2014
Fakt firma dobra i skuteczna. Uważam,że urzędnicy wiedza co robią i znają się na tym. Nie nam laikom dyskutować o tym. Połowa klepiących tu w klawiaturę nie bardzo wie o co biega,ale się mądrzy.
hary06:19, 30 grudnia 2014
POniekąd jest to chore. Płacą za coś gdzie jest jawnie naliczony podatek i jest możliwość odliczenia go i jeszcze na tym zarabia jakaś firma żeby go odzyskać .
Kirdas23:50, 29 grudnia 2014
...jest takie porzekadło: "dobry adwokat zna dobrze prawo, natomiast lepszy zna... sędziego),
obywatel nt23:31, 29 grudnia 2014
do Gr sie liczyc naucz a nie po pierwszuj ale co prawda to prawda ciekawe jakie sa koszta faktyczne tej firmy i czemu tak duzo?
Gr23:03, 29 grudnia 2014
Po pierwsze:
8,5 % z 14 mln to 119 tys. Ale ze 4 mln do zwrotu to wynagrodzenie wynosi 12%
Ale:
"o 100 tys. zł zwiększone mają zostać wydatki przeznaczone na wypłatę wynagrodzenia"
Pytanie ile wydano dotychczas???
Bo tego.nie podają ? O 100 tys zwiększają kwotę X, która była przewidziana. Zatem ile faktycznie kosztuje ta firma?
sympatyk-anty22:40, 29 grudnia 2014
Udało się odzyskać 14 mln złotych, z tego 8,5% dla PWC to 1mln 190 tys. złotych!!! Na co te pieniądze mogłyby być wydane w mieście z tak wielkimi potrzebami? A pracowników w UM od groma!
radykalny Benek22:33, 29 grudnia 2014
do liczydło,
dla Twojej informacji - PwC zalicza się do jednej z najlepszych firm consultingowych na świecie, oprócz Deloitte, EY i KPMG. Polecam poczytać coś o Wielkiej Czwórce.
swój nie do końca22:30, 29 grudnia 2014
Gorzej jak to co nam oddał fiskus znowu będziemy musieli oddać z powrotem! Co wtedy z wynagrodzeniem dla PWC? Jak pisze już nakazano zwrot 4 milionów. Wynagrodzenie dla firmy doradczej uważam za bardzo wysokie.
ŻYCZĘ W AM22:22, 29 grudnia 2014
Mam postanowienie noworoczne
Póki nie odzyskam Vatu to nie spocznę

Chcemy od fiskusa zwrot
Vat podatek to jest knot
Lepsza była dziesięcina
Z nią problemów nigdy ni ma
Każdy przepis dziś jest sprzeczny
Problem trudny i odwieczny
Interpretacje i wyroki
Takie są że zrywać boki
Rzesza znawców dziś pracuje
Jak nie płacić kombinuje
Wtedy stać jest BOGATEGO
Nie zapłacić grosza jednego
Coś doradcy się zapłaci
Państwo się nie wzbogaci
Złe przepisy złe ustawy
Są powodem tej "zabawy"


Mogą być też inne postanowienia
I zapytam KTO ich nie ma ?

Np.:


Może że się nie będę gimnastykował
Może że będę dużo jadł i spał

Że przestanę czytać książki i gazety
Że będą mnie zajmować bzdury i bzdety

Że przestanę pracować i zacznę pić
I marzę o tym by nie robić NIC

Żadnych dobrych wyników
Żadnych aerobików

Na co
Po co
Komu
Gdzie
Papierosów
Pozbyć się

Pewnie takie są do spełnienia
Bo wyzwania w nich już nie ma

A jak nie ma presji
Nie ma obsesji
A potem depresji-
Z NIESPEŁNIONEGO MARZENIA

I ja marzenie takie mam
Wam Go Życzę także WAM

OD ROKU NOWEGO
PAŃSTWA NORMALNEGO
liczydło22:14, 29 grudnia 2014
cyt:" ale i zatrudniło jedną z najlepszych firm konsultingowych na świecie."...czy to jakiś żart???
ksiegowy22:11, 29 grudnia 2014
Gdyby UM był w stanie odzyskać ten VAT to nie zatrudniałby PWC, co najwyżej doradcę podatkowego, np. Pana Jelonka, za dużo niższe wynagrodzenie. To jest oczywiste i brawo dla UM że wszedł w pewne ryzyko podatkowe dla dobra nas mieszkańców. Ale kilka lat temu ten temat to było novum, a teraz kiedy jest coraz więcej wyroków i interpretacji można by nowe wnioski o zwrot VAT już samemu składać.
sdsdss21:59, 29 grudnia 2014
Szczerze powiedziawszy to zgadzam się z Dłubaczem. Jak napisał, firma dostaje wynagrodzenie 8.5 proc od odzyskanego podatku, im więcej go odzyskają, tym więcej dostaną i oni i NT, także myślę że tak czy siak jest to opłacalne. Zresztą duże koncerny, czy też duże firmy też mają w swoich strukturach specjalny dział zajmujący się takimi sprawami by czasem nie zapłacili zbyt dużego podatku. Sam prowadzę firmę i wiem ile nieraz trzeba się nakombinować by odzyskać zwrot, czy też odliczyć coś od podatku. Niestety, takie mamy państwo że jak nie będziesz kombinować, to nie zarobisz więcej jak minimalną krajową, nieważne czy jesteś pracownikiem czy przedsiębiorcą.
fiskus21:49, 29 grudnia 2014
A radna Korwin urwała się z choinki czy tak dla sportu zadaje te durne pytania nie mając pojęcia ile płaci się od kwoty odzyskanego podatku VAT? Odzyskanego podatku! Takie trudne do zrozumienia? Kompromitacja.
MiKi20:56, 29 grudnia 2014
Radny Tarnowski ponownie w akcji. Brawo temu panu, populizm pełną gębą.
obserrwator20:55, 29 grudnia 2014
Wydaje mi sie ze radna Korwin ma racje , przecież główny księgowy jednostki doskonale wie które faktury mają posłużyć do rozliczeń Vat przecież za to rozliczenie bieze odpowiedzialność składając co miesiąc deklaracje VAT . O co chodzi Panu Skarbnikowi przecież można rozliczać to na bieżąco a nie płacic tym darmozjadom nasze pieniądze.
20:45, 29 grudnia 2014
wg mnie Gość ma głowę na karku, to nie takie chop siup... prawo prawem a "lobbing" swoją drogą...
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Obserwuj nas