Prezentacja pierwszej generacji modelu IS miała miejsce w Genewie w 1998 roku. Wtedy to niespełna dziesięcioletnia firma wkroczyła w klasę D premium rywalizując z takimi samochodami jak Audi A4, Mercedes klasy C czy BMW 3. Trzeba przyznać, że model IS był od początku ciekawą alternatywą dla klientów poszukujących średniej wielkości limuzyny o sportowym charakterze, jednak zbyt kiepskie osiągi i charakterystyka 2-litrowych silników sprawiła, że w 2000 roku pojawił się wreszcie model IS300 z 3 litrowym silnikiem, zapewniającym lepsze osiągi. Po 11 latach od premiery modelu IS300 postanowiliśmy przeprowadzić krótki test używanego Lexusa.
Testowany egzemplarz to: Lexus IS 300 z 2004 roku
Nadwozie:
Na pierwszy rzut oka można dostrzec, że mamy do czynienia z samochodem nietuzinkowym. Dynamiczna masywna bryła pojazdu ozdobiona jest oryginalnymi detalami, co w połączeniu z całością daje bardzo ciekawy efekt. Wizytówką IS- a są okrągłe światła tylne umieszczone pod przeźroczystym kloszem, które zapoczątkowały modę wśród tunerów i pseudo tunerów na tylne lampy "a la lexus".
Wnętrze:
Pierwsze co rzuca się w oczy we wnętrzu, to ciekawie zaprojektowane oryginalne zegary (przypominające trochę cyferblat zegarka G-Schock). Dobrze uformowana, trójramienna kierownica z przyciskami do zmiany biegów oraz świetnie wyprofilowane fotele potwierdzają sportowy styl samochodu. Ergonomia jak przystało na tę klasę na najwyższym poziomie, a obsługa wszystkich urządzeń odbywa się intuicyjnie. Pomimo siedmioletniej eksploatacji nie widać bardzo zużycia i zmęczenia materiałów, co potwierdza ich wysoką jakość.
Wrażenia z jazdy:
Przygoda z Lexusem rozpoczęła się od walki z czasem na nierównej drodze w ulewnym deszczu. Tylnonapędowy dość nisko osadzony samochoód spisał się znakomicie. Zawieszenie nie jest za twarde, dzięki czemu auto bez najmniejszych problemów bardzo komfortowo a zarazem pewnie pokonuje wszelkie nierówności. Dobrze dobrana charakterystyka zawieszenia pozwala czuć się komfortowo przy każdym rodzaju nawierzchni i umożliwia bardzo szybkie i pewne pokonywanie zakrętów. Od samego początku byłem bardzo mile zaskoczony świetnym działaniem automatycznej 5-cio stopniowej skrzyni biegów. Automat z funkcją sekwencyjną, sterowaną dźwignią lub przełącznikami na kierownicy, sprawuje się jakby go nie było: nie szarpie, nie hałasuje, zmiany przełożeń są płynne, a biegi świetnie dobrane. W trybie manualnym biegi przerzucane są bardzo szybko, dzięki czemu swobodnie możemy hamować silnikiem. Lexusem kieruje się precyzyjnie, wyczuwając, poprzez wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, dobry kontakt samochodu z nawierzchnią. Nawet długa jazda za kierownicą to sama przyjemność. Silnik to znana 6-cio cylindrowa rzędowa jednostka o oznaczeniu 2JZ-GE. Słynie on głównie z trwałości oraz podatności na modyfikacje. Po zastosowaniu turbosprężarki możemy bez problemu uzyskać nawet 500KM. Oprócz tego silnik ten ma bardzo wysoką kulturę pracy, chętnie wkręca się na wysokie obroty, a części do niego są ogólno dostępne. Kabina jest bardzo dobrze wyciszona, przez co przyjemny "gang" silnika jest słyszalny tylko przy wyższych obrotach. Silnik dysponuje mocą 213KM i momentem obrotowym 288Nm dostępnym już przy 3800 obr. co pozwala rozpędzić małego Lexusa do 100km/h w 8,2 sekundy, a do 200km/h w niespełna pół minuty. Nic dziwnego, że przyspieszenie i elastyczność napędu Lexusa zachęcają do dynamicznej jazdy. Pomaga w tym także bardzo precyzyjny układ kierowniczy oraz ślimakowy dyferencjał typu Torsen (jego zaleta to zdolność samoczynnego blokowania się zależnie od przyczepności kół). Początkujący kierowcy tylnonapędowych samochodów mogą liczyć na układ kontroli trakcji i skutecznie reagujący ABS. Wszystko to w połączeniu w jedną całość daje to, co najważniejsze, a więc radość z jazdy.
Na koniec testu postanowiliśmy sprawdzić jak mały Lexus poradzi sobie na nowo otwartym torze gokartowym. Początkowo miałem wątpliwości, czy auto da sobie radę z bardzo ciasnymi zakrętami, po chwili jednak było jasne, że Lexus radzi sobie całkiem nieźle, dostarczając przy tym pozytywnych emocji. Utwierdziło mnie to jeszcze bardziej w przekonaniu, że IS300 ma sportowy charakter, a przy tym świetnie sobie radzi jako komfortowa mała limuzyna. Pomimo siedmiu lat i ponad 200000 km na liczniku w testowanym egzemplarzu nie czuć specjalnie, że mamy do czynienia z używanym samochodem. Zapewnia on pomimo swojego wieku o wiele lepszy komfort niż wiele nowych samochodów niższych klas. Pod względem niezawodności IS 300 należy do ścisłej czołówki. Technicznie to bardzo dobra i dopracowana konstrukcja. Prawie dziesięć lat doświadczeń eksploatacyjnych pokazało, że jest to auto praktycznie bezawaryjne, poza drobnymi problemami ze zmieniaczem płyt CD. Inne awarie zdarzają się sporadycznie.
Podsumowanie:
Używany Lexus IS300 to bardzo ciekawa propozycja dla ludzi zamierzających kupić używany samochód klasy premium. Najmniejszy model Lexusa wciąż wygląda atrakcyjnie jest wygodny i komfortowy, posiada bogate wyposażenie a co najważniejsze zapewnia wiele przyjemnych doznań z jazdy. Sam zakup samochodu nie jest specjalnie drogi, średnio 6-7 letnie egzemplarze kosztują około 30 000 zł, a więc tyle co VW Passat czy Skoda Octavia. Wiadomo, za luksus trzeba zapłacić, w tym przypadku musimy liczyć się ze sporym apetytem na paliwo oraz dość wysokim kosztem niektórych części niedostępnych w zamiennikach. Alternatywą dla sporego spalania, jeśli komuś nie przeszkadza może być instalacja gazowa, dzięki której koszt przejechania 100 kilometrów to około 30 zł.
Tekst Z.S / Zdjęcia: Michał Adamowski
Dane techniczne:
Model Lexus IS 300
Rodzaj nadwozia: pięciomiejscowa, czterodrzwiowa limuzyna
Silnik: benzynowy VVT-i, 2.297 ccm, R6, 24V
Moc 213 KM przy 5.800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 288 Nm przy 3.800 obr./min
Napęd na koła tylne
Skrzynia E-Shift (5-stopniowa automatyczno-sekwencyjna)
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,2 s
Długość/szerokość/wysokość 4.400 / 1.725 / 1.420 mm
Rozstaw osi 2.670 mm
Masa własna 1.580 kg
Bagażnik 400 l
Zbiornik paliwa 70 l
Zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnie) 15,5 / 8,0 / 10,8 l
Cena nowego egzemplarza w 2005 roku 200.284 zł
Wyposażenie:
Poduszki: 2 czołowe, 2 boczne, 2 kurtyny
ABS/EBD/BA
VSC (ESP), TRC
Centralny zamek
Elektryczne lusterka
Elektryczne szyby
Elektryczna regulacja foteli
Podgrzewane siedzenia
Klimatyzacja automatyczna
Radioodtwarzacz ze zmieniarką CD
Wspomaganie kierownicy
Regulacja kierownicy (pion i poziom)
Szyberdach elektrycznie sterowany
Światła ksenonowe
Światła przeciwmgłowe
Mechanizm różnicowy z LSD
Tempomat
Tapicerka skórzana
Dziękujemy Krzysztofowi Bafia za udostępnienie samochodu do testu oraz firmie GP Kart za udostępnienie toru.
Skontaktuj się z nami
- +48 796 024 024
+48 18 52 11 355 - redakcja@podhale24.pl
- m.me/portalpodhale24
Adres korespondencyjny
Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Informacje
Obserwuj nas